Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Finance na firemní vzdělávání – skrblit se nevyplatí

Důvěra vedení v HR a investice do HR projektů, včetně vzdělávání, je často problémem číslo jedna v mnoha firmách. Na tom se shodují i zkušení personalisté. Proč tomu tak je? Často se vedení prostě bojí, že se firmě investice nevrátí. Může mít také nedostatek informací, jak se s poskytnutým budgetem bude nakládat. Proto je třeba mít přesně připravený plán, který je možné průběžně sledovat a na konci vyhodnotit, zda byl efektivní.

 kontextu firemního vzdělávání mohou velmi pomoci kompetenční modely. Přesně popisují, co všechno by měl správný člověk na konkrétní pozici umět, aby byl pro zaměstnavatele co největším přínosem. Na kompetenční modely pak už jednoduše navážete metriky, které můžete v čase sledovat a které vám pomohou nejen s obhájením, proč investovat, ale také s vyhodnocením, jak byla investice efektivní.

Efektivnímu nastavení vzdělávání může pomoci i SMART plánování. Vaše cíle by měly být:

  • Specifické
  • Měřitelné
  • Akceptovatelné
  • Realizovatelné
  • Termínované

Jak rozhodnout, koho a v čem vzdělávat?

Vhodnou formu vzdělávání byste měli najít pro všechny ve firmě. Ze vzdělávání by se nikdy neměl stát nástroj, který bude firmu rozdělovat na ty „lepší“, kteří se učit mohou, a na ty ostatní, kteří na to nemají nárok nebo si to musí nějak zasloužit. Ne každý ale musí mít stejný vzdělávací plán. To není efektivní a nedává to smysl z hlediska potřeb jednotlivých oddělení ve firmě ani z hlediska potřeb jednotlivců.

Nezapomínejte na interní zdroje

Vzdělávání nemusí být pokaždé vstupenka na drahou konferenci pro všechny zaměstnance, které dané téma zajímá. Zároveň by to ale nemělo skončit jen u povinných školení BOZP. Jděte od menších kroků. Do vzdělávání se počítá i interní sdílení zkušeností.

Personalisté se často shodují na osvědčeném systému, že pokud se někdo účastní školení či kurzu, ostatním z týmu pak v krátkosti předá, co ho tam zaujalo, nebo rovnou implementuje tipy ze školení do praxe. Do vzdělávání jsou takhle postupně zahrnutí všichni a navíc tento způsob teamleaderům pomáhá lépe poznat své lidi a například jejich organizační či komunikační dovednosti.

Pokud nemůžete prostřídat na školení všechny z týmu, investujte do svých manažerů a naučte je, jak se stát kouči. Ve chvíli, kdy se šéfové naučí předávat své znalosti a povedou lidi k tomu, aby se také vzdělávali, investice byla správná a vrátí se.

Školení šité zaměstnancům na míru

Pokud si stále nejste jistí, jak se školením vlastně začít a jak zaměstnance k vzdělávání vhodně motivovat, může vám pomoci naše typologie:

  1. Výkonný byznysmen
  2. Zvídavá perfekcionistka
  3. Pracovitá doháněčka
  4. Rodinný pragmatik

Co je pro tyto 4 typy zaměstnanců typické a jak je nejlépe oslovit a rozhýbat k aktivnímu přístupu ke vzdělávání, se dozvíte v článku.

A pokud ještě pořád tápete, v čem zaměstnance vlastně vzdělávat a jakou zvolit formu, a nevíte, od čeho se odpíchnout, rada je jednoduchá: Zeptejte se jich. Stejně, jako je dobré ptát se pravidelně na spokojenost zaměstnanců, můžete se ptát také na preference ve vzdělávání. My jsme se poptali trochu za vás a už víme, co vůbec lidi motivuje, aby se vzdělávali.

  

Vzdělávání zaměstnanců – praktické rady a zkušenosti

Vyzkoušeno za vás: vzdělávat můžete dělníky i manažery zároveň

Frýdlantská pobočka jednoho z nejvýznamnějších dodavatelů automobilového průmyslu, firmy ZF, před časem řešila, jak vhodně nastavit vzdělávání napříč celou firmou. Nakonec se rozhodli pro online formát, aby zaměstnanci měli ke kurzům přístup kdykoli, aby vedení mělo dohled nad absolvovanými kurzy a aby mohli lidé trénovat nejen hard skills, ale také soft skills.

Celkem zapojili 400 zaměstnanců, z čehož velká část byli lidi z výroby. Vedení firmy si pochvaluje zapojení a nadšení všech zaměstnanců a zlepšení komunikace a mezilidských vztahů na pracovišti.

Proaktivní přístup ke vzdělávání zaměstnanců

V hradecké firmě KRUK nastavili vzdělávání nejen jako možnost pro zaměstnance, aby absolvovali pár kurzů. Díky Seudo.cz pojali vzdělávání komplexně. Začali tím, že sestavili všem manažerům vzdělávací plán na míru, aby se nestávalo, že budou mít na výběr ze stovek kurzů a nebudou vědět, co vybrat, ale ani aby neměli tři povinné kurzy, do kterých se budou nutit a splní je jen ze slušnosti.

Přečtěte si, jak začít se vzděláváním manažerů i u vás

Jako další krok si spolu s manažery nastavili jasný cíl, co se od nich očekává. Zaměřili se nejen na splnění kurzu, ale na jeho absolvování a na následný follow-up a nastavení kroků, jak nabyté znalosti uvést do praxe. To označují jako největší přínos celého vzdělávacího procesu.

Když vás doba tlačí přejít se vším do onlinu

Jsou firmy, které si na firemním vzdělávání skutečně zakládají a je pro ně důležité. Důležité natolik, že ve chvíli, kdy padla možnost vzdělávání offline, přesunuli celý systém vzdělávání zaměstnanců obratem do onlinu. Zajímavé je, že se shodují na tom, že za běžných okolností by taková transformace trvala i roky. Se změnou jsou ale převážně spokojení a o detailní zkušenosti se podělili v článku.

Trendy a novinky ve firemním vzdělávání

Trendy ve firemním vzdělávání

Trh práce, ale také celý svět HR se poslední dobu mění velmi rychle. Stejně tak je to i v oblasti vzdělávání zaměstnanců. Co jindy bylo problém, dnes je samozřejmostí a někdy i nutnost. Řeč je především o online vzdělávání, které se zdálo spoustě firmám jako nerealizovatelné. Momentálně ale tuto možnost využívá obrovské množství firem. Zeptali jsme se ve firmách, zda si myslí, že jde o momentální trend, nebo už s námi online školení jako hlavní způsob vzdělávání zůstane. A pokud pro vaši firmu přechod do online prostředí není vůbec jednoduchý, zkuste se zamyslet primárně nad tzv. blended learning a formy vzdělávání si nakombinujte.

 

Kromě online školení se v trendech vzdělávání velmi často objevuje:

  • Využití videí – velká výhoda videí je ta, že přitáhnou i pozornost zaměstnanců, kteří tvrdí, že nemají čas. Videa tvoří více než 80 % obsahu na internetu a převážnou část tvoří zábavný obsah, ale kvalitně zpracované krátké vzdělávací video je silná zbraň.
  • Sociální sítě – říkáte si, co má tento kanál společného se vzděláváním? Divili byste se. Běžně zde probíhají živé diskuze, kde nemusí jít o „žabomyší války“, ale profesionálové často sdílejí vzájemné zkušenosti. Inspiraci najdete jak ve facebookových skupinách jako třeba #HRdinky, ale také sledováním HR influencerů třeba na LinkedInu.
  • Mentoring a koučing – mentorem nemusí být pouze vyškolený a drahý specialista, kterého si pozvete do firmy, aby vám předal svou moudrost. Levnější alternativou mentoringu mohou být online kurzy, kde zkušení lektoři předávají své zkušenosti. Mohou to být i seniornější kolegové, kteří se věnují juniorům a pomáhají jim růst. Určitě je s čím pracovat.