Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Často nemají z čeho. 

Do konce roku chce zvyšovat mzdy ještě 39 % firem. Naopak některé svým zaměstnancům nepřidají letos ani napřesrok.

České firmy stojí před nelehkým úkolem – skloubit snižující se příjmy i marže s rostoucími mzdovými nároky svých zaměstnanců. A zatímco některé IT firmy, farmaceutické firmy nebo společnosti z oblasti automobilového vývoje chtějí přidávat plošně ještě letos a znova i v příštím roce, v jiných – především ve službách nebo logistice – už to se zvyšováním mezd vidí pesimisticky.

Na 84 % firem bude navíc zvyšovat mzdy, aniž by dokázaly pokrýt tyto náklady z vyšších tržeb. Ve svém průzkumu mezi 191 českými společnostmi to zjistila poradenská společnost RSM.

Výzkum RSM

Výzkum poradenská společnost realizovala výzkum na vzorku 191 českých středních a velkých společností.

Firmy působí zejména v oblasti automotive, dopravy, logistiky, farmacie, zdravotnictví, financí, IT, kovovýroby, strojírenství, marketingu, poradenství, potravinářství, zemědělství, průmyslu, služeb, retailu, stavebnictví, developmentu a médií.

Jednotlivé segmenty nejsou reprezentativním vzorkem českého hospodářství.

Výzkum byl realizován v říjnu a listopadu 2022.

RSM je globální poradenská síť, zaměřující se především na středně velké společnosti. V roce 2021 byla nejrychleji rostoucí poradenskou společností z desítky největších. V Česku jí patří osmá příčka. Celkově síť působí s 860 pobočkami ve 123 státech.

Do konce letošního roku plánuje přidávat ještě zhruba 39 % oslovených společností. Nejčastěji zvýší mzdy o pět až deset procent, každá desátá pak zvýší mzdy o 2 až 5 procent. Najdou se i společnosti, pro které není problém zvýšit mzdy o více než deset procent.

 

Obrázek1_copy.png

 

Přes deset procent na mzdách plánuje přidat každá devátá firma ze sta, a to především ty, které podnikají v automotive vývoji (především technologických systémů nebo elektromobility a subdodávek pro ně), průmyslu, který má zajištěné dodávky energií i materiálů, nebo luxusním retailu. Částečně pak také z oblasti poradenství a consultingu nebo marketingu a reklamy.

Zbylých 61 procent společností zmiňuje, že pro letošek se zvyšováním mezd skončilo v jakékoli podobě. Shodují se na tom především zástupci firem podnikajících v automotive (kromě vývoje) průmyslu, dopravě nebo logistice a službách obecně – tedy společnosti, pro které je nyní klíčové stabilizovat svůj byznys s ohledem na růst cen energií, snížení odbytu v některých odvětvích i přerušení dodavatelských řetězců.

„Je překvapivé, že ještě v posledním čtvrtletí 2022 téměř 40 procent firem přidává svým zaměstnancům a nečeká na začátek příštího roku. Předpokládáme, že je to důsledek podzimní valorizace platů státních zaměstnanců, která ‚změnila pravidla‘ ještě v průběhu tohoto období,“ zmiňuje Monika Marečková, řídící partnerka RSM pro Česko a Slovensko.

Firmy budou přidávat především individuálně

Podle průzkumu více než polovina společností, které plánují zvýšit mzdy ještě v letošním roce, tak učiní na základě individuální dohody s jednotlivými zaměstnanci. Překvapivě vysoký je ale i počet firem, které ještě letos plánují plošnou valorizaci. Těch je 38 procent ze všech oslovených společností a některé z nich dokonce deklarují, že budou mzdy zvyšovat velice nadprůměrně – tedy v hladinách nad 5 i 10 procent. Desetina z těch, které budou přidávat, tak učiní formou zvýšení mezd konkrétním týmům.

 

„Pravda je taková, že samotní majitelé by byli ve zvyšování nákladů na zaměstnance zdrženlivější. Firmy by raději šly cestou optimalizace benefitů a pomalejšího růstu mezd. Z trhu však víme o vyjednávání s odbory, které chtějí následovat plošné desetiprocentní zvýšení mezd státním zaměstnancům. To pak na trhu působí jako domino efekt,“ zmiňuje Monika Marečková.

Benefity v hlavní roli

V některých firmách se v letošním roce dostaly ke slovu spíše benefity, kterými se podniky snažily řešit neřešitelný problém střetu inflace a snahy ušetřit.

„Čím dál více firem se na nás obrací a chtějí řešení na míru, aby mohly podpořit své zaměstnance v době rekordního zdražování. Největší poptávka je po navýšení příspěvku na stravování a po volnočasových benefitech. Navýšení částky na volnočasové benefity je totiž pro obě strany z daňového hlediska výhodnější než navýšení mzdy,“ uvedla Tereza Knířová, tisková mluvčí Sodexo Benefity.

Výrazně posílila svůj benefitní systém v letošním roce například automobilka Škoda Auto, která valorizovala příspěvky na rekreace nebo rekondice.

„Podařilo se do značné míry zmírnit dopady inflace na kmenové i agenturní zaměstnance společnosti, například navýšením mzdové dohody na jaře tohoto roku, navýšením zaručeného či variabilního bonusu, protiinflační jednorázovou platbou 10 000 korun, zvýšením příplatků za noční nebo odpracovanou plusovou flexikontovou směnu a v neposlední řadě také navýšením příspěvku na penzijní připojištění,“ uvedla Martina Špittová, tisková mluvčí Škody Auto.

 

Zdroj: SZ (Seznam Zprávy)