Snad neexistuje jediná firma v České republice, která by nezaznamenala alespoň jednu diskusi na téma brand (značka) zaměstnavatele. Ve světě personalistiky je to v současné době jedno z hlavních témat, a to české firmy tlačí k tomu, aby se tomuto tématu věnovaly. Za jakým účelem? V dnešní době rekordně nízké nezaměstnanosti je to poměrně jasné – přitáhnout do firmy více kvalitních zaměstnanců. V čem ale může v každé firmě tkvět „brandový kámen úrazu“?
Málo firem si uvědomuje, že značku zaměstnavatele prostě mají, ať už chtějí a aktivně se jí věnují, nebo ne. Jde totiž o pověst firmy na trhu práce, která vzniká v myslích lidí, kteří v ní pracují, pracovali nebo chtějí pracovat. Tvoří ji myšlenky, pocity a očekávání získané díky předchozí zkušenosti s danou firmou jako zaměstnavatelem.
V praxi je brand zaměstnavatele spojen s tím, zda nás naši lidé vnímají jako dobrého zaměstnavatele, zda do práce chodí s radostí a baví je pracovat v týmu, jehož jsou součástí. Zároveň se to týká i bývalých zaměstnanců a toho, jak na nás vlastně s odstupem času vzpomínají. A k tomu sem patří i pohled uchazečů o práci u nás, tedy to, jestli si myslí, že je dobré pro naši firmu pracovat. A asi se shodneme na tom, že pokud tyto věci nejsou dobře vyladěné, snaha o budování značky zaměstnavatele může firmě spíše uškodit.
Jak by to mělo vypadat
Aby budování značky zaměstnavatele bylo přínosné, je třeba, aby ve firmě bylo vyladěno následující:
- Interní PR (tedy vztahy na pracovišti) je na dobré úrovni.
- I v době personální krize nesnižujeme kvalitu výběru (opravdu vybíráme, nenabíráme).
- Vedoucí pracovníci udržují vysokou produktivitu všech členů týmu. Nenechají jen tak někoho zahálet.
- Vedoucí pracovníci se neustále vzdělávají v oblasti vedení lidí a pracují se svým týmem na individuální úrovni.
- Firma má jasně definovaný účel (důvod, proč je na trhu) a zajišťuje, že každý zaměstnanec jej zná a ví, proč chodí do práce. Snažíme se lidem ukazovat smysluplnost jejich práce a to, jak přínosným článkem pro nás jsou.
Jak je to ve skutečnosti
Zní vám těch pět bodů výše jako pohádka? Ani se vám nedivím, protože ve spoustě firmách můžeme spíše vidět toto:
- Vztahy na pracovišti jsou napjaté kvůli velkému náporu práce.
- Výběr nových lidí se zaměřuje na kvantitu (ne kvalitu). Zkrátka nevybíráme, ale nabíráme.
- Vedoucí pracovníci tolerují neproduktivní členy týmu ze strachu, že nenajdou vhodnou náhradu.
- Vedoucí pracovníci se nevzdělávají nebo neaplikují věci ze seminářů do praxe se slovy, že na to nemají čas. Na práci s jednotlivci a jejich rozdílnými talenty také nezbývá čas.
- Firma s účelem nepracuje a pozornost dává pouze na plnění číselných cílů a vymýšlení dalších a dalších benefitů.
Ve chvíli, kdy to ve společnosti vypadá tak, jak jsem vám výše popsala, je jasné, že brand zaměstnavatele opravdu nemůže fungovat. Je to jen prázdné nablýskané pozlátko, které vám možná může přitáhnout zajímavé lidi do společnosti, ale jakmile se u vás zorientují a zjistí, jak to u vás chodí, odchází ve zkušební době.
Organizace si pak vytvoří takový průtokový ohřívač, kde se dobří lidé jen ohřejí a jdou jinam. Navíc pokud se firma prezentuje na veřejnosti jako skvělý zaměstnavatel a není tomu tak, bývalé pracovníky to pobouří a může je to postrčit do akce ve sdělování negativních zkušeností s vámi blízkému i vzdálenějšímu okolí (sociální sítě jsou mocné).
3 zásady pro fungující brand zaměstnavatele
Než začnete s rozsáhlou propagací své firmy jako skvělého zaměstnavatele, nejdříve se podívejte, zda to uvnitř skutečně máte vyladěné. A nezapomeňte, že tou nejlepší reklamou pro vás je:
- spokojený současný zaměstnanec,
- bývalý zaměstnanec, se kterým jste se solidně a příjemně rozešli,
- potenciální zaměstnanec, se kterým v rámci výběrového řízení příjemně a pravidelně komunikujete.
Tři výše uvedené body v kombinaci s dalšími PR kampaněmi na zviditelnění vaší firmy mohou přinést skvělé efekty ve formě zajímavých nových spolupracovníků, kteří u vás vydrží.
Přeji vám, ať se vám to daří co nejlépe.
Hana Slačálková
Konzultantka a trenérka seminářů