Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Terapeut Matěj Krejčí radí, jak zvládat práci a běžný život z domova

 

Kdyby nám loni touto dobou někdo řekl, že rok 2020 strávíme prakticky celý v pohodlí domova, asi bychom jásali nadšením. Už je to ale tři čtvrtě roku, co je náš společenský i kulturní život z určité části omezený, a spoustě z nás už tento pandemický režim začíná lézt na nervy. 

Ještě před rokem byl home office pro některé jen nedosažitelný cíl a pro firmy noční můra. Dnes je práce z domova na pořadu dne mnoha z nás i se zvládáním dalších domácích povinností, jako je venčení psa, hlídání dětí, vaření, uklízení a další.

Jak to všechno zvládat a nezbláznit se u toho? Zeptali jsme se terapeuta a autora knížky Digidetox – jak na digitální minimalismus, Matěje Krejčího, který pro Forbes sepsal několik rad a tipů ve třech důležitých oblastech.

Mimo jiné radí třeba to, jak být při práci z domova efektivní, jak si rozdělit den a povinnosti, proč je tak důležitý odpočinek a spánek, jak se vyhnout negativnímu vlivu digitálních technologií a jak můžeme být šťastní i přes to, co se kolem nás děje. 

Home office

Domácí prostředí bylo vytvořené jako místo, kde máme cítit klid a pohodu. Pokud jsme už historicky nebyli zvyklí na home office, z velké části nám to aktuální režim nabourává. Pracovní prostředí je proto důležité si co nejvíce přizpůsobit tak, aby nám pohodu nenarušilo, ale zároveň abychom tam dokázali efektivně pracovat. 

Jedno místo 

Je dobré si určit jedno konkrétní místo, kde budete pracovat. Nedoporučuji ale volit postel nebo jídelní stůl. Najděte si pohodlné místo, kde se vám bude dobře sedět, a kde vás nebude nikdo rušit. 

Pracovní pravidla

Nastavte si s partnerem nebo dětmi pravidla. Vysvětlete jim, že na práci se potřebujete soustředit, a pokud budete na svém pracovním místě, nemohou vás vyrušovat. Můžete se do své bubliny zavřít i pomocí sluchátek. Pro vaše rodinné příslušníky to bude znamenat, že pokud je máte na sobě, pracujete, a pokud ne, mohou na vás mluvit. 

Organizace času

Během práce je dobré začlenit nějaký time management nástroj, ať už to do list, nebo třeba metodu Pomodoro. Ta znamená rozdělení práce a odpočinku, kdy 25 minut pracujete a 5 minut odpočíváte. Já osobně praktikuji Pomodoro na druhou, což znamená 45 minut práce a 10 minut odpočinku.

Během odpočinku zanechte činnosti a jděte otevřít okno, zapnout pračku nebo si dát kávu. Dělejte ale spíš mechanickou činnost a vyhněte se sociálním sítím. 

Rušivé elementy

Zjistěte si, co vás při práci ruší. Ať už je to žízeň, mobil, potřeba dojít si na záchod, kolegové, partner nebo pes, zkuste se zamyslet, co můžete udělat pro to, abyste se mohli soustředit. Za věci, co vás ruší, je dobré hledat náhradu. Zákazy pro náš mozek příliš nefungují. 

Během home office je dobré svůj režim co nejvíce přizpůsobovat běžnému pracovnímu režimu. Udělejte si ranní rituál, oblékněte se, jako byste šli do práce, a pusťte se do toho. Pro mozek to bude mnohem jednodušší. Důležité je začleňovat pravidelný odpočinek, plánování a pracovat s vyrušením. Není dobré mít blízko sebe mobil a místo toho na místě, kde pracuji, mít věci, které mi pomáhají úkol co nejrychleji vyřešit. 

 

Zdroj: forbes.cz  Nela Vítová