Personalisté mají nos na to, jak poznat nejlepšího uchazeče.
Ale jak poznáte vy, že se vám v dané firmě bude dobře pracovat? Dali jsme dohromady tipy, jak si můžete udělat před pohovorem i přímo během něj pestřejší obrázek.
Firemní kultura. Jaké to tam je?
Tak jako je každý člověk unikátní osobnost, je i firemní kultura něco jedinečného, co formuje danou společnost i zaměstnance. Informace o tom, jaká firma ve skutečnosti je, zkuste získat od známých a přátel, kteří společnost znají a pracují v ní. Řeknou vám nejen to, jaké jsou firemní večírky nebo jak je vnímáno oddělení, kam máte nastoupit.
A pokud takového známého nemáte, proklepněte si firmu na webu Atmoskop.cz. Ten sbírá recenze na firmy od lidí, kteří tam skutečně pracují nebo pracovali. Během pohovoru s personalistou či potencionálním šéfem se pak můžete doptat na to, co jste si přečetli. Spousta uchazečů to tak dělá a díky tomu z pohovoru odcházejí s konkrétnější představou.
Náplň práce. Co vlastně budete dělat?
Připadá vám, že tohle už je ohraná písnička – je přece jasné, že se před pohovorem podíváte na inzerát a přečtete si veškeré informace. Nezapomínejte však, že „papír“ snese hodně (vzpomeňte si, co všechno jste napsali do CV).
Využijte osobní setkání k tomu, abyste si vyjasnili konkrétní úkoly, zodpovědnosti a získali další důležité informace. Pokud na pohovoru kromě personalisty sedí také váš budoucí přímý nadřízený, ptejte se na jeho očekávání. Když si očekávání sjednotíte ještě během výběrka, nebudete po nástupu zklamaní.
Na co se budoucího šéfa zeptat
- Jak vypadá úspěch na této pozici?
- Jaký úkol byl v poslední době „oříškem“ na této pozici?
- Jaké znalosti, dovednosti a zkušenosti by měl mít ideální uchazeč?
Lidé ve firmě. Jak se k sobě chovají?
Jakmile vstoupíte na firemní recepci, sledujte nejen to, jak se zaměstnanci firmy chovají k vám, ale také jakým způsobem komunikují mezi sebou. Ozývá se z kuchyňky uvolněný a přátelský smích? Nebo na vás hned po vstupu padla dusná atmosféra?
Všimněte si, jak jsou lidé oblečeni (formálně či neformálně) a jak jsou vybavené kanceláře. Pozorování by vám samo o sobě stačit nemělo. Během pohovoru se ptejte:
- Jak vypadá tým, ve kterém budu pracovat?
- Jaké v něm panují vztahy?
- Kdo bude můj nejbližší kolega? Řekněte mi něco o něm.
- Kdo bude můj přímý nadřízený?
- Proč z pozice odchází člověk, který ji v současné době zastává?
Kdy a co za to. Nástup, mzda a benefity
Mezi „provozní“ otázky patří třeba dotazy směřující k datu nástupu a finanční odměně. Odpovědi jsou důležité pro všechny zúčastněné stany, a proto pokud nepřijdou od personalisty, zeptejte se na ně na konci pohovoru sami:
- Jaká je vaše představa o tom, kdy bych měl/a nastoupit?
- Rád/a bych se zeptal/a na finanční ohodnocení této pozice.
Zdroj: jobs.cz (Tereza Houštecká)