Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Tyto otázky určitě padnou, připravte se na ně

 Každý pohovor vypadá jinak. Na tyto tři věci se však personalista zeptá téměř určitě. Týkají se motivace, podrobností o předchozí práci a dosažených výsledků. Jakou odpověď je nejlepší vytáhnout z rukávu?

 

1. Co vás motivuje ke změně práce?

Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“ možná ani nezazní. Na motivaci se však budou ptát určitě. Bude je zajímat, proč vás nabídka zaujala, co si od změny slibujete, jaké máte plány a také to, zda o nové práci přemýšlíte realisticky.

Čím získáte body: Když si dopředu připravíte nápady, které byste chtěli na nové pozici uskutečnit. Nemusíte jít úplně do hloubky. Stačí šikovně nastínit, že chápete, co firma od nového člověka očekává. Tímto způsobem zároveň prodáte své znalosti a dovednosti – ukážete je totiž na konkrétním příkladu.

Na co si dát pozor? Na přemoudřelost a spasitelský komplex. Žádná firma nechce slyšet, že to dělá úplně špatně, ale měla štěstí, že jdete zrovna okolo a všechno zachráníte.

 

2. Co přesně jste předtím měli na starost?

„V CV máte, že jste pracoval s technologií XY. Co jste s ní konkrétně dělal?“ Třeba takhle může znít otázka personalisty nebo manažera. Nic nepůsobí hůř než uchazeč, který začne blekotat obecné fráze a vytvářet dojem, že si danou zkušenost vlastně „tak trochu“ vymyslel. Nedostatečná příprava na tento druh otázek vás potopí hlavně v případě, že se hlásíte na technicky laděnou pozici.

Čím získáte body: Podívejte se znovu na zkušenosti vypsané v CV. Možná působí pěkně a profesionálně, ale to nestačí. Ke každé zkušenosti byste měli dokázat říct pár upřesňujících vět. Ukažte, že danou věc znáte skutečně do hloubky.

Na co si dát pozor? Nepodléhejte falešné skromnosti, že to, co jste dělali, umí každý a nestojí to za řeč. Na pohovoru prostě odpovídejte na otázky: stručně, jasně a strukturovaně. Oni už si zvládnou udělat obrázek, jestli jste skutečný profík, nebo to na ně jen zkoušíte.

 

3. Jakých výsledků jste dosáhli?

Výsledky doporučujeme vypíchnout už v životopise. Personalisty až tak nezajímá, jakou náplň práce jste měli coby asistentka, programátor nebo obchodník – tento prostý popis kompetencí velmi dobře znají. Do CV proto napište i dosažené výsledky a úspěchy. Samozřejmě pak o nich mluvte i na pohovoru.

Čím získáte body: Relevantními čísly. Ta budou za vaše úspěchy mluvit nejlépe. Zvýšili jste obrat? Zvládli náročný projekt? Překonali nějaký problém? Přišli jste na nový postup? Ale také: udělali jste chybu, ze které jste se poučili a společnost na tom nakonec vydělala? Tohle všechno rádo uslyší 10 z 10 personalistů.

Na co si dát pozor: Výsledky si nevymýšlejte ani je nenadsazujte. Nesnažte se vytvořit dojem, že jste superman, který je schopný táhnout celou firmu a ještě u toho driblovat. Nikdo vám to neuvěří.

 

Zdroj: jobs.cz