Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

V aktuální situaci stále více lidí pracuje z pohodlí svého domova.

A i ti kdo byli na nepravidelný home office zvyklí a „přežili“ ho, tak pro dlouhodobý home office potřebují nastolit jasná pravidla. Pravidla, která vám pomohou k tomu, aby byl home office výhodou, a ne abyste zbytečně plýtvali svým časem.

Pracovní prostor

I když máte jen malou garsonku zkuste si vytvořit pravý pracovní prostor. Stůl a židle vhodné k práci u počítače, jsou základ. Práci na notebooku vám dále ulehčí myš a klávesnice (i když si myslíte, že je nepotřebujete). Pokud máte možnost větší obrazovky, tak ji využijte. Některé firmy vám na požádání některé pracovní pomůcky zapůjčí. Vstupní investice do vhodného pracovní prostoru může vypadat na začátku nesmyslně, ale určitě se vám dlouhodobě vyplatí. Myslete na to, že pokud máte videokonferenci nebo telefonujete může být všechno slyšet, případně vidět. Jedno pracovní místo má i psychologický význam. Naučíte se, že když na toto místo usednete, začtete pracovat. Oddělíte tak – vy i vaše rodina – svůj pracovní a soukromý život.

 

Režim a rutina

Musíte pracovat ze své ložnice, naučte se nepracovat v pyžamu. Ráno vstaňte a před zapnutím počítače se upravte, převlečte se a připravte si snídani. Ohraničte si svou pracovní dobu, tak jak vám vyhovuje, ale ať se vám nerozteče na 15 hodin denně. Pokud si můžete vytvořit i fyzické hranice mezi prací a domácností, tak vám to pomůže se lépe soustředit na obě oblasti, až přijde jejich čas. Nezapomínejte na přestávky, jídlo a pití. Nenechte se vyrušovat televizí, partnerem nebo dětmi. Nastavte pravidla tak, aby všichni věděli, kdy pracujete a že vás nemají rušit. Naučte se uzavřít pracovní den. Ať už to bude procházka, poslech zpráv nebo jen odhlášení z pracovního účtu. Dodržujte to a udělejte z toho rutinu. Dejte svému tělu, mozku a okolí vědět, že jste skončili.

 

Plánování

Přemýšlejte a plánujte svou práci v delším časovém horizontu. Nenechávejte den jen tak plynout. Ideální je mít kostru pracovního plánu na týden dopředu a pak detailněji řešit pár dní předem. Práce z domova klade vysoké nároky na organizaci času a vaši sebekázeň. Prokrastinace je všudypřítomná a z jednoho článku na internetu nebo osobního hovoru se vám nastřádá hodina času.

Pokud máte v domácím režimu také děti koordinujte svůj program s jejich rozvrhem. Pokud mají online výuku, vy budete mít chvíli klidu. Na aktivity, které vyžadují soustředění si vyblokujte čas, kdy vás nikdo nebude rušit. Na emaily a další úkoly, které nevyžadují takové soustředění můžete odpovídat i v rušnějším prostředí.

 

Komunikace a kontakt

Komunikace s nadřízeným, podřízenými nebo kolegy může zabrat hodně času. Naučte se pravidelně udržovat kontakt i online. Nastavte si pravidelné pracovní i nepracovní videokonference (abyste se opravdu viděli). Musíte si aktivně naplánovat, že chcete lidem věnovat čas. Pracovní dokumenty si neposílejte emailem v desáté verzi, ale sdílejte na cloudových uložištích. Tak budou vím všichni přístup k nejaktuálnějším dokumentům.

 

Péče o tělo a duši

Může vám připadat, že se vše odehrává na vašich 60 m². To může po nějaké době ovlivnit naše fyzické, a hlavně duševní zdraví. Pravidelně větrejte a alespoň jednou denně tento prostor opusťte. Nezapomínejte na své přátelé, pobyt v přírodě a koníčky. Životospráva se většinou v domácím prostředí zlepší. Je však dobré připomenout, že s nedostatkem pohybu můžete za pár týdnů pěkně nakynout. Nepodceňujte ani pitný režim – ideálně bez alkoholu a sladkých, energetických drinků.

Užívejte výhody, které home office nabízí, ale nestaňte se jeho otrokem.