Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Podle čeho vlastně personalisté a manažeři vybírají toho nejlepšího? Co rozhodne, že nabídku předloží raději vám než člověku, který měl pohovor o hodinu dříve? Prozradíme vám to.

 

1. Znalosti a dovednosti

Jedním z hlavních kritérií jsou samozřejmě znalosti a dovednosti. Jsou profese, kde se bez odpovídající kvalifikace prostě nehnete.

Zkušení personalisté vám však potvrdí, že jen vynikající odborné dovednosti a znalosti někdy nestačí. Může se stát, že člověk, který podle životopisu vypadal jako ten nejvhodnější, nabídku nakonec nedostal. Důležitější roli totiž sehrály trochu jiné vlastnosti.

2. Zapálení – drive

Velmi důležitý je pro druhou stranu tzv. drive. Je to mix motivace, proč se o danou práci nebo firmu zajímáte a energie, kterou do věcí dáváte.

Pokud člověk neprojeví trochu „šťávy“, je velmi těžké si ho představit jako budoucího kolegu. Nejde však o to přehrávat, ale být sám sebou a ukázat, co vás baví a co naopak dělat nechcete.

Ten, z koho na pohovoru nic konkrétního nevypadne, bohužel ztrácí své šance. Zejména z důvodu, že působí dojmem, že o práci ve firmě zvlášť nestojí. Počítejte s tím, že pohovor je oboustranná komunikace, proto když se vás zeptají na otázku, je vhodné na ni odpovědět více než dvěma slovy. Využijte také možnost klást otázky – získáte tak nejen odpovědi, které vás zajímají, ale i kladné body.

» 21 otázek, které na pohovoru položte vy

3. Funguje chemie?

Tým, ve kterém budete pracovat, je pro vás nejspíš hodně důležitý. Není divu, že také manažer a personalista zvažují, zda se budete ke stávajícím kolegům hodit. Ano, je to subjektivní pohled několika lidí, bohužel většinou založený na hodinovém setkání. Případná zkušební doba pak ukáže, zda byl výběr úspěšný.

4. Chuť se učit a reagovat na změny

V každém oboru se pořád děje něco nového. Zavedené procesy a systémy se mění rychleji než kdy dříve, proto je pro firmy důležité mít lidi, kteří jsou ochotní se učit a bezproblémově reagují na rychlé změny. Zda to zvládáte, na sebe prozrazujete sami: již v životopise nebo na osobním pohovoru.

5. Otevřenost a přátelskost

V neposlední řadě se vyplácí být na pohovoru otevřený a přátelský. Nemyslíme tím, abyste na prvním setkání z rukávu vysypali svůj životní příběh. Jde o to na rovinu říci, co vás v minulé práci nebavilo, jaké máte představy o pracovní době a podobně. Nedělejte ze sebe mistra světa, ale ani chudáka, který v podstatě nic nechce.

3 tipy, jak zaujmout na pohovoru

  • Osobitost. Nic se nemá přehánět, ale je dobré po sobě v místnosti zanechat dojem, který si druhá strana vybaví i po týdnu (ideálně samozřejmě dobrý).
  • Upřímnost. Nesnažte se věci přikrášlovat, nepomlouvejte předchozí zaměstnavatele nebo kolegy. Česká republika (a Praha zvlášť) je malá. Můžete se vsadit, že budoucí kolegové nejspíš znají některé vaše bývalé kolegy nebo dodavatele.
  • Dát najevo zájem. Zdá se to jako samozřejmost, ale řada lidí to na pohovoru nedělá. Až si někdy personalista říká, zda na inzerát neklikli jen náhodou. Pokud se vám nabízená práce i firma líbí, dejte to najevo! Personalista to uvítá a pomůže mu to v rozhodování.

Tereza Houštecká

Zdroj: https://www.jobs.cz/poradna/v-hlave-personalisty-co-rozhodne-ze-vas-vezme/