Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Nastupujete do nové práce – hurá! Těšili jste se, že vám někdo alespoň na začátku řekne, co a jak.

Místo toho vás v tom nechali plavat. Na pohovoru jste tvrdili, že jste flexibilní, pečliví, samostatní a je na vás spoleh. Pokud tomu tak skutečně je, dokážete se nad svou náplní práce zamyslet a vyvodit z toho, co máte dělat a kolik času práci věnovat. Co když se v tom ale plácáte jako ryba na suchu?

 

Samostatně si určovat, co dělat, kdy se do toho pustit a kolik času tomu věnovat. Nečekat, až vám někdo zadá úkoly a bude chtít, abyste je splnili nejlépe ihned. Zní vám to jako práce snů? Pozor, ať v touze po samostatnosti nepromarníte pracovní den. Podobně jako v mírně ironickém videu herečka Anna Kendrick.

 

1. Vyjasněte si, co po vás chtějí

Nejlépe už na pohovoru. A při nástupu do práce znova. Někde se spokojí s dobře vykonanými zadanými úkoly, jinde po vás budou chtít, abyste fušovali tu do personalistiky, tu do financí nebo marketingu. Spoustu věcí vypozorujete sami, některé je ale dobré si vyjasnit hned na začátku.

 

2. Naporcujte slona

Každá činnost se dá rozbít na jednotlivé střípky. Ty tvoří náplň vašeho pracovního dne. Třeba vyřizování telefonátů a pošty patří mezi automatické činnosti, do kterých poměrně rychle vplujete. Co ale takové vedení pobočky nebo jednání s klienty? V inzerátu to vypadá super, co po vás ale budou chtít doopravdy? Nezbude vám nic jiného, než si práci rozdělit na dílčí činnosti a postupně je plnit. Jen tak během dne něco kloudného uděláte. Zároveň se nezhroutíte z toho, že nevíte, z kterého konce začít.

 

3. Buďte svým vlastním pánem

Přemýšlejte o své práci jako o vlastním byznyse. Začínáte na administrativní pozici? Podívejte se třeba na asistentku ředitele jako na podnikatelku. Stejně jako člověk na volné noze si musí sama stanovit, co bude dělat, jak a kdy, s kým se potřebuje setkat, které činnosti jí přinesou největší užitek, čemu nad rámec pracovních povinností se jí vyplatí věnovat, ale také na co se může „vykašlat“, protože to nikdo neocení. Jinak řečeno, přemýšlejte o své práci jako zaměstnavatel – za co byste sami sobě zaplatili?

 

4. Zapisujte si i malé úspěchy

Nečekejte na pochvalu od šéfa, pochvalte se sami. Klidně každý den. Před odchodem domů si zapište, co se vám podařilo nebo co nového jste se naučili. A nic nedejte na to, že jde o „banality“. Podařilo se vám poprvé správně přepojit telefon? Zapamatovat si, kde kdo ve firmě sedí a jak se jmenuje? Správně vystavit objednávku a zařadit fakturu do evidence? Za pár měsíců to pro vás bude rutina. Teď jsou to důležité malé kroky, kterými se učíte a seznamujete s prací. Když si je napíšete, nejen, že se pochválíte, ale také budete zpětně schopní zhodnotit, na čem jste pracovali a jak se vám dařilo. A to se vám bude na hodnocení zkušební doby nebo při žádosti o vyšší plat hodit.

 

5. Zeptejte se

Pořád nevíte, jak na to? Zeptejte se šéfa. Zaměstnavatelé si sice velmi přejí dostat do firmy absolventy s praxí, ve skutečnosti se to ale podaří jen několika z nich. Nečekají proto, že budete vše hned umět. Velmi ale ocení, když uvidí vaši snahu..Když za nimi zajdete až poté, co jste se sami zamysleli a pokusili se najít řešení, získáte plusové body.

 

Zdroj: jobs.cz

Autor: Lenka Mydlová