Životopisů chodí do firem kvanta. Jejich autoři mají na zaujetí personalisty jen několik okamžiků.
Během nich by měl náborář z vašeho CV pochopit, kdo jste, kam jste dospěli a kam směřujete teď. To není zrovna málo. Jak toho dosáhnout? Zkuste nad svým CV přemýšlet jako nad příběhem, kterým o sobě někomu vyprávíte. I když ve zkratce.
Každý zažil během své kariéry hrdinské okamžiky. Jsou součástí našeho příběhu.
Struktura je nade vše. Jasně, stručně, přehledně. Mockrát jsme o tom v souvislosti sCV psali a stále to platí. Není nic horšího než nepřehledná změť, z níž není patrné, co uchazeč vlastně dělal a co umí.
Jenže také platí, že člověk není robot, který se jen přesouval každých pár let z firmy do firmy jako kolečko v soukolí. Během těchto přesunů opsal nějaký znalostní a zkušenostní oblouk, který ho charakterizuje. To platí zejména u lidí na manažerských pozicích, jako jsou prudukťáci, projektáci nebo tým lídři v IT. A právě tuto cestu je potřeba na začátku CV vystihnout. Alespoň v náznaku. Stačí pár řádků, tři čtyři věty.
Ve vyjednávání s dodavateli, kterému se věnuji šest let, jsem se našel/šla. Baví mě, že se musí jít na každého trochu jinak. Poslední tři roky jsem měl/a jako nákupčí na starosti top dodavatele a podařilo se mi podstatně snížit cenu i zajistit nedostatkové díly. O to samé bych se rád/a pokusil/a ve vedoucí pozici u vás ve firmě.
Držet hlavní děj
Když dále v CV dodá pisatel/ka konkrétní příklady, kde vyčíslí svůj nejlepší úspěch, pokud jde o snížení ceny, a uvede, kdy se jí povedlo zajistit ony nedostatkové díly (jako jsou například nyní čipy do aut), dodá svému příběhu na důvěryhodnosti.
Vyčíslení dosažených úspěchů se počítá a přidává plusové body. Stejně tak třeba popis nastavených cílů a informace o tom, jak se je podařilo naplnit. Přibližte také svoji roli při jejich naplňování.
Obecně platí, že je lepší konkrétněji se rozepsat o relevantních pozicích, než se o náplni práce, která se k nim vázala, zmínit mlhavě a obecně a zbytek prostoru věnovat dalším šesti zaměstnáním, které uchazeč zaujímal před tím až do maturity, ačkoliv s nabízenou pozicí nesouvisejí. Dívejte se na své CV pořád jako na příběh. Zajímavá jeho hlavní linie a ne okrajová dějství, která nemají na hlavní událost (získání místa) vliv.
Ale na mě není nic moc zajímavého
Copak jsem nějaký James Bond nebo Lara Croft, říkáte si možná. Těm by se psal příběh vlastní kariéry o poznání lépe než mně. To asi ano. Tak se zkuste sami na sebe podívat jako na hrdinu z filmu. Nebudete v něm v rámci pracovních povinností běhat po střechách, ani zachraňovat lidstvo, ale určitě se najde několik okamžiků, které byly ve vaší kariéře (na různých pozicích) náročnou výzvou a vy jste je zvládli.
Pro uchazečku výše by to bylo snížení ceny za dodávky nebo zajištění nedostatkových dílů. Pro marketingového specialistu to může být kampaň, která měla za nízkých nákladů velký dopad v cílové skupině.
Pro produktového specialistu dovést mezi špičkově fungující top portály zkomírající e-prodejnu. Obchodníci mají o své „hrdinské“ historky v podobě rekordních prodejů také postaráno. A nejspíš i účetní, když přecházeli v podniku se stovkami zaměstnanců na nový účetní systém, a přestože zlobil, dokázali spočítat a vyplatit mzdy včas.
Jakmile si připomenete tyto své „hrdinské“ chvíle, hned se vám bude o vlastním příběhu uvažovat o něco lépe. Budete vědět, které momenty v CV vypíchnout. A uvědomíte si také, v čem a proč jste dobří a co vás na vaší práci baví.
TIP: Jakých chyb se v životopisu vyvarovat? Přečtěte si, které to jsou, a upravte svoje CV podle toho, abyste se z náboru zbytečně nevyřadili.
Pište o „někom jiném“
Jestli se i po „hrdinské exkurzi po vlastním pracovním osudu“ ostýcháte o sobě psát, vyzkoušejte jeden trik – pište o sobě jako o někom jiném. Klidně nejdřív ve třetí osobě. Získáte potřebný odstup.
Adam se pět let specializuje na péči o zákazníky, rok a půl na pozici zástupce vedoucího oddělení reklamací v telekomunikační firmě. Každou reklamaci bere jako výzvu získat klienta na svou stranu, což se mu i statisticky doložitelně daří. Své zkušenosti by nyní rád zúročil ve finanční sféře.
Až o sobě zvládnete napsat pár řádek, nezapomeňte je převést zase do první osoby. Pět let se specializuji na péči o zákazníky…
Na „tónu“ záleží
Text by měl být vždycky srozumitelný, gramaticky správně a spisovný. S jeho tónem či stylem si však můžete pohrát, přizpůsobit tomu, jak na vás sama firma působí. Anebo můžete prostě trochu zariskovat a i do finanční korporace, která má v logu černou a zlatou, poslat text, kterým se odlišíte od ostatních. Takže Adam by napsal třeba:
Reklamace je pro mě výzva. Nejvíc mě baví ti nejméně spokojení zákazníci. Jako když se mi nedávno podařilo přemluvit pána, který chtěl naši telekomunikační společnost hnedle žalovat, aby přešel na jiný, nákladnější, ale pro něj výhodnější tarif. Podobné úspěchy mohu statisticky doložit.
Zkuste si i vy podat sami sebe různě. Stejný příběh, jiný žánr. Můžete s těmito žánry trochu experimentovat. Když nezabere jeden, pošlete do další firmy jiný.
Svou story „piplejte“ až do konce
Teď už zbývá jen kolonka koníčky a zájmy. Právě tam můžete svůj příběh pěkně dohrát. Žádné turistika, vaření. Vás hrdina nebo hrdinka své zájmy provozují o dost barvitěji. Třeba:
Vyžívám se v toulání krajinou bez cíle. Už jsem se díky tomu ocitl/a na valašské svatbě nebo škubal/a husu, kterou jsem si pak odnesl/a a připravil/a podle staročeského receptu. Vaření je další moje vášeň.
Prostě přibližte nějaký zážitek, který díky svým zálibám máte. Hrdina/ka vašeho příběhu zase o něco víc ožije.
Foto dodá vašemu příběhu tvář
Ukázali jsme si, jak popsat svůj příběh pomocí textu. Ten zmůže hodně, ale marná sláva – obraz je obraz. Proto připojte k CV svoji fotografii, na které vypadáte sympaticky a inteligentně. Dáte tak svému hrdinovi nebo hrdince tvář, kterou potřebuje, aby si ho mohl „čtenář“ na druhé straně „zamilovat“.
Zdroj: jobs.cz