Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Procházíte pracovní inzeráty a připadá vám, že v každém druhém jsou požadavky, které nemohou splnit ani dva lidé dohromady?

Praxe v oboru několik let i na juniorní pozice, aktivní znalost dvou cizích jazyků nebo excelentní zvládnutí deseti programů? Po přečtení takového inzerátu si asi říkáte, že nemá cenu ani odpovídat. Jak se tedy rozhodnout a kdy se vám odpovědět může vyplatit?

 

Většina lidí, pokud nesplňuje podmínky na 100 %, tak raději ani neodpoví. Říká si, že je to pro ně i personalistu ztráta času. Personalista přeci napsal inzerát a jasně popsal, koho hledá. To je samozřejmě pravda, ale inzerát je výcuc všech aktivit, které jsou pro firmu důležité. Většinou jsou popsány zkušenosti, znalosti a dovednosti, bez kterých se prostě na dané pozici neobejdete a následují ty, které nejsou až tak důležité. Inzerát tedy berte jako „koncentrát“ a i když splňujete požadavky na 70 – 80 %, odpovězte.

 

Životopis je vstupenka

Životopis je základ, který vám má otevřít dveře k osobnímu nebo online setkání, pohovoru. Musí být připraven tak, aby vás reprezentoval a personalista se v něm dobře orientoval. Máte v něm možnost ukázat, co ve vás je. A to jak v profesní, tak osobní rovině. Některé z těchto věcí jsou mnohem důležitější než vypsané požadavky v inzerátu. Při osobním/online kontaktu si navíc obě strany mohou vyjasnit vzájemná očekávání.

 

Praxe personalistů ukazuje, že favorit podle životopisu naživo nepřesvědčí a práci získá ten, kdo sice nesplňuje všechny požadavky, ale hodí se do kolektivu, má „drive“, chuť pracovat a je na něj spolehnutí.

 

„Nebojte se zmínit i požadavky a předpoklady, které nemáte či je nesplňujete. Pokud se nebude jednat o ty zásadní, může vaše upřímnost naopak personalistu či zaměstnavatele zaujmout. V takovém případě ale vždy také vyzdvihněte chuť učit se novým věcem a uveďte své osobnostní předpoklady, které vám pomohou k osvojení dané dovednosti. Ideální je zmínit podobný příklad z minulosti, kdy jste se učili něco nového a jak dlouho trval celý proces od zadání po naučení. Vyvarujte se klišé jako je například: rád a rychle se učím nové věci – buďte vždy co nejvíce konkrétní.“

Dagmar Šimonová, personalistka 

 

Překvapte motivačním dopisem

K dispozici máte ještě jeden nástroj – motivační dopis. Ten můžete přiložit, i když není v inzerátu vyžadován. Zde máte skvělý prostor ukázat personalistovi svůj opravdový zájem a nadšení pracovat v dané firmě. Motivační dopis přitom nemá daná žádná pravidla, kromě jediného – neměl by být obecný. Vždy byste v něm měli konkrétně popsat, proč vy jste tím správným uchazečem pro danou pozici nebo firmu. 

 

Jak číst inzerát

Při čtení inzerátu se snažte být pozitivní a zaměřujte se na požadavky, které splňujete spíše než na ty, které vám chybí. Uvědomte si, že inzerát je o „ideálním“ uchazeči a má působit co nejatraktivněji. Pokud se vám nabídka líbí a věříte, že by vás práce bavila, máte pro ni předpoklady a zkušenosti, nebojte se odpovědět. Nechte na personalistovi, ať v případných dalších kolech posoudí, jestli na „to“ máte, nebo ne. Nevyřaďte se předčasně sami ze strachu, že vás stejně nevezmou.

Ano, možná vás nepozvou k osobnímu setkání a vás to nejspíš zamrzí a možná i zapochybujete o svých schopnostech. Uvědomte si, že svět se kvůli tomu nezboří a zkoušejte odpovídat na inzeráty dál. Podle statistik uchazeči běžně podstoupí několik pohovorů, než uspějí. Nezapomeňte že i vy si vybíráte, nejen firma. Hledejte proto takovou nabídku, kde s vámi budou jednat fér a kde se budete cítit dobře. Jen z inzerátu toto nezjistíte, je potřeba to vidět naživo/online.

 

Jak se orientovat v požadavcích? 

V inzerátu naleznete velmi důležité, středně důležité a málo důležité požadavky. Orientujte se i podle nich. 

Velmi důležité požadavky: jedná se o ty, bez kterých by danou práci vůbec nešlo dělat. Je jasné, že účetní se neobejde bez znalosti účetních osnov, odpovídajícího programu a finanční analytik bez znalosti excelu. Tyto požadavky firmy většinou píší do prvních bodů inzerátu. Pokud je tedy splňujete a v životopise to patřičně vypíchnete, máte velkou šanci zaujmout.

Středně důležité požadavky: jsou pro danou firmu důležité, ale je možné se je v praxi doučit (nebo se v nich postupně zlepšovat). Např. v inzerátu na pozici asistentky je napsáno, že jedním z jejích úkolů bude zařizovat účast firmy na veletrzích. Možná to uchazečka v praxi nikdy nedělala, ale to ještě neznamená, že to nezvládne. Všichni se čas od času setkáme s něčím novým.

 

zdroj: jobs.cz

Méně důležité požadavky: s nabízenou prací souvisejí jen okrajově nebo dokonce vůbec. Je to třeba požadavek na základní znalost angličtiny, i když s ní člověk v práci vůbec nepřijde do styku. Právě cizí jazyky jsou pro spoustu lidí strašák. Vidí v požadavcích angličtinu a hned pozici ji zavírají, přitom by se jinak na práci hodili.

 

Buďte sami sobě personalistou

Vciťte se do role personalisty a použijte zdravý rozum. Pokud splňujete jen naprosté minimum požadavků nebo dokonce žádné, na pohovor vás asi nepozvou. Pochybnosti jsou naprosto běžné a svým způsobem přirozené. Možná by vás udivilo, kolik jinak zkušených a schopných lidí si takové myšlenky ochotně pustí k tělu a zbytečně se tak vyřadí z šance na lepší práci. Pokud vás nabízená práce láká a splňujete alespoň 70 % požadavků, nepropadejte pocitům méněcennosti. Byla by vážně škoda si nechat vysněnou práci utéct.