Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Reklamní agentury vytvářejí někdy více, někdy méně kreativní reklamy.

Za těmi ale nestojí jen kreativci. Kdyby nebylo accountů, DTP operátorů a produkčních, sebelepší nápady by zůstaly na papíře. Sníte o kariéře ve světě reklamy a marketingu? Jak na to poradí Markéta Albrechtová, spolumajitelka personální agentury A-list, která firmám vyhledává ty nejlepší lidi na tvůrčí pozice.

 

Jobs.cz: Jaká místa se dají v reklamních agenturách sehnat?

Když začnu kreativními pozicemi, reklamní agentury hledají grafiky, art directory, copywritery. Dále lidi do account oddělení, česky obchodního, kteří mají na starosti vztah se zákazníky. Typickou pozicí je také DTP operátor, který převádí to, co kreativci vymyslí, do tiskových dat. A potom produkční, kteří vyrobí, co kreativci vymysleli.

 

Jobs.cz: O jaké profese je největší zájem?

Nejvíce příležitostí je dnes v digitálních agenturách. Poptávka je po odborně zdatných account manažerech, programátorech, UX architektech a analyticích zaměřených na výkonnostní marketing. Žádaní jsou testeři, specialisté na e-mailingovou komunikaci a specialisté na obsah. Každý web nebo eshop totiž musí mít kvalitní obsah, aby se dobře umisťoval ve vyhledávačích.

 

Jobs.cz: Pokud se mladý člověk hlásí na místo grafika, webového designéra nebo jinou tvůrčí pozici, jak má vystupovat na pohovoru?

Záleží, jestli se hlásí na juniorní nebo seniorní pozici. Obecně se dá říct, že mladým lidem stačí hodně stručný životopis – studium, soft skills, znalost jazyků. Daleko důležitější je jejich portfolio z toho, co vytvořili – třeba jen pro sebe, pro známé nebo pro nějakou malou firmu. Bez toho nemají šanci. U zkušenějších kreativců chceme, aby uměli kampaň, na které pracovali, odprezentovat z marketingového pohledu dané značky. Webdesignér musí mít přehled o nových trendech ve webdesignu, musí umět odprezentovat svoje projekty a vysvětlit, proč web navrhl tak, jak jej navrhl. Většina uchazečů bohužel přichází na pohovor nepřipravená a myslí si, že jejich dílo mluví za ně.

 

Jobs.cz: Co musí nabídnout člověk, který se uchází o místo account manažera?

Account manažer je pro klienta hlavní kontaktní osobou. Ve své kariéře je tím úspěšnější, čím víc se u klienta zapíše jako odborník, který mu umí dobře poradit. Jestliže obsazujeme seniorní account pozici, očekáváme, že kandidát dokáže odprezentovat své dosavadní zkušenosti a prokáže marketingové znalosti. Například pokud pracoval pro banku, musí znát všechny aktuální klíčové reklamy hlavních hráčů na trhu, vyhledat si na Youtube, co se dělá v bankovním segmentu v zahraničí a říct své hodnocení. Zajímá nás, jak vypadalo klientovo zadání na konkrétní kampaň, co si museli dovysvětlit, jaké se vymyslely koncepty, který z nich vyhrál a proč. Chceme vědět, jaké měla kampaň výsledky, tedy jestli se splnily obchodní/marketingové cíle. A toto je dnes schopno předvést velmi málo lidí. Začnou mluvit o samotné realizaci, tedy například, že se dělal televizní spot s tím a tím hercem, že se natáčelo v Jihoafrické republice a spoustu dalších podrobností produkčního rázu. Nechápou ale, že nám jde o něco jiného.

Marketa Albrechtova

↑ Markéta Albrechtová, spolumajitelka personální agentury A-list.

 

Jobs.cz: Jaké typy lidí hledají reklamní agentury mezi absolventy, kteří ještě nemají praktické zkušenosti?

Zkoumáme, jak jsou vybaveni charakterově, jaké mají schopnosti a dovednosti. Pro tuto práci jim nesmí chybět dynamičnost, flexibilita a nasazení. Zjišťujeme to různými dotazy na jejich chování a přístup.  Když nám řeknou, že při studiu občas chodili na brigády, ale během zkouškového se museli soustředit na studium, pak víme, že v takovém prostředí nemají šanci uspět. Ti nejlepší zvládají studovat i pracovat na plný úvazek. Dále hledáme lidi, kteří jsou komunikačně velmi zdatní. Při pohovoru musí na naše otázky týkající se studia, pracovních zkušeností a zájmů odpovídat v širším pojetí. Nemohou říct, že někde dělali administrativní práci a tečka. Sami musí prezentovat, o co konkrétně šlo, co jim to dalo a proč tam setrvali nebo naopak brzy odešli. Také zjišťujeme, jestli si mladý člověk během svého krátkého života prošel obdobím, kdy musel překonávat překážky a problémy, neměl oporu v rodičích a nevzdal to. Velmi ceněno je studium a práce v zahraničí, kde si musel všechno zařídit a spoléhat především na svoje schopnosti. V neposlední řadě je důležité, aby měl týmového ducha. V agentuře je vše, co děláte, týmová práce.

 

Jobs.cz: Jak zjistíte na pohovoru, zda má někdo týmového ducha?

Můžeme se zeptat na to, jakou roli zastával v týmu ve škole, když řešili nějaký projekt nebo fiktivní reklamní kampaň, jak spolupráce probíhala, co řešili za problémy. Zajímavé případně je, jaký sport člověk dělá. Pokud je zaměřený na individuální sporty, tak bude mít tendenci jet na vlastní triko.

 

Jobs.cz: Jak se liší, když vybíráte account manažera do on-line nebo do klasické reklamní agentury?

Způsob výběru je velmi podobný, ale logicky u on-line pozic zkoumáme, jaký mají uchazeči vztah k internetu. Jednoznačně mají přednost ti, kteří během studií provozovali svůj blog nebo eshop. Anebo se třeba zapojili do vydávání on-line studentského časopisu, dodávali obsah, museli se naučit administraci, úpravu fotek v grafickém programu, sledovali návštěvnost a čtenost. V životopise vypoví o hlubším zájmu o internet například základy html, CSS, Google Analytics, základní znalost PPC, SEO. Bohužel často se u uchazečů o práci v digitální agentuře nebo marketingu setkáváme s tím, že mají v životopise uvedeno „znalost internetu“, což opravdu nestačí.

 

Jobs.cz: Je k získání práce nutné vystudovat marketing?

Je to velká výhoda pro práci v reklamě. Pro práci v marketingu velkých mezinárodních firem je to dnes podmínka. Zvládnutá odborná teorie urychlí zapracování.

 

Zdroj: Jobs.cz

Autor: Julie Daňková