Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Prošli jste prvním kolem výběrového řízení a pozvali vás k dalšímu?

Vyhráno ještě nemáte. Mohou vás čekat pohovory, testy, netradiční metody. V čem je druhé (nebo jakékoliv další) kolo specifické? Jak se připravit a jak si pojistit, že jím projdete bez ztráty kytičky?

 

Druhé kolo nepodceňte

Každá firma pojímá nábor nových zaměstnanců jinak. Někde budou chtít jen dvě kola, jinde se pyšní pěti a vícekolovým výběrovým řízením. Ať je to jakkoliv, rozhodně nezpochybňujte proces výběru a rozhodně žádné kolo nepodceňte. Pokud by vám někdo řekl, že „setkání s generálním ředitelem je jen formalitka,“ určitě mu nevěřte.

Každý, kdo se s vámi během náboru setká, totiž investuje svůj čas, aby se podíval, zda zrovna vy můžete být tím pravým novým členem týmu. A proto věřte, že každá část má svůj smysl. Od prvního kola s personálním oddělením, přes jakýkoliv druh testu (praktický, osobnostní, znalostní, psychologický), přes pohovory s několika různými zástupci firmy až po „neformální“ formy náboru, jako je setkání s týmem nebo účast na firemní akci.

 

Jak se připravit na setkání s personalisty

Je třeba si uvědomit, kdo od vás co bude chtít. Personální oddělení má základní zadání a požadavky a podle toho bude posuzovat už váš životopis. Bude zkoumat vaši kvalifikaci a zkušenosti, osobnost a to, zda zapadnete do týmu. Bude chtít vědět, co vás motivuje k práci právě v této společnosti a na této pozici. Takže je dobré si připravit velmi dobře odpovědi na téma proč se hlásím a jak budu hovořit o své minulosti a svých dovednostech.

 

Co zajímá budoucího šéfa

Naproti tomu váš potenciální nadřízený bude chtít v rámci setkání zjistit, jaký máte přístup k práci, jací jste osobnostně, kolik s vámi bude mít práce, a jak rychle a jak snadno mu dokážete pomoci dosáhnout cílů, za které je jako manažer zodpovědný.

Proto je dobré zjistit si, co konkrétně lidé na této pozici řeší, jak vypadá jejich běžný den, s jakými úskalími se setkávají. Snažte se mít co nejpřesnější představu o pozici. K nadřízenému rozhodně nechoďte s otázkou: „A co bych přesně dělal?“ To už byste měli vědět.

 

Co bude chtít slyšet ředitel/majitel

Pokud se dostanete do finálního kola a setkání s nejvyššími představiteli firmy, tak už se připravte na vyšší úroveň jednání. Budou chtít slyšet zejména to, jak vnímáte firmu, zda máte přehled o konkurenci, zda rozumíte obchodním principům v daném oboru, jak komplexně uvažujete o své roli ve společnosti a zda máte potenciál pro další profesní růst.

 

Jak si informace zjistit

Ideální je zjistit maximum o nadcházejícím kole z předchozího kontaktu se zaměstnavatelem. Tedy pokud je prvním kolem telefonní pohovor, na jehož konci vás pozvou k osobnímu setkání – vyptejte se, s kým setkání bude, co to je za člověka, jaká je jeho role, jaký je osobnostně, jaké máte mít například oblečení apod. To samé platí, pokud vás pozvou do druhého kola. Zeptejte se i na další průběh výběrového řízení, abyste věděli, jaká právě přichází část.

Pokud zjistíte, že informace nemáte, nebojte se do firmy zavolat a zeptat se. Personalisté jistě ocení, že se chcete dobře připravit, než aby plýtvali časem svých manažerů na lidi, kterým je to jedno.

 

Jak na testy

Mnoho firem používá v rámci náboru různé testy. Pokud máte o práci zájem, nikdy se nebraňte, udělejte testy co nejdříve, buďte komunikativní a proaktivní, ať už si v duchu myslíte cokoliv. Berte je jako příležitost se o sobě něco dovědět a posunout se dále. Když víte, že z testu je nějaký report, určitě si ho vyžádejte pro svůj další rozvoj.

Přístup je polovina úspěchu

V průběhu celého výběrového řízení buďte proaktivní, ptejte se, zajímejte se. Bryskně odpovídejte na jakýkoliv komunikační kanál, který zaměstnavatel zvolí, ať už e-mail chat, telefon. Pokud vám volají z nějaké firmy, telefon i jméno si uložte do telefonu. Na zmeškané hovory volejte zpět. Váš přístup a nadšení po celou dobu výběrového řízení může být někdy i rozhodujícím faktorem, zda se pro vás firma rozhodne, nebo ne.

 

 

Zdroj: Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.