Třeba i s podřízeným, se kterým je těžké pořízení
Lidi, se kterými pracujeme, si nevybíráme. U manažera týmu toto pravidlo platí tak napůl, protože týmový manažer je často ten, kdo si své podřízené skutečně vybírá. I tak se ovšem manažeři často dostávají do situací, kdy musí jednat s lidmi, kteří se chovají nepříjemně nebo se kterými se nemluví lehce. Ať už se jedná o spolupracovníky, nadřízené, obchodní partnery, klienty nebo někdy i podřízené. Jak s takovými lidmi jednat, de-eskalovat situaci a vše efektivně vyřešit?
Neberte si nic osobně
Článek na webové stránce Addicted2Success radí, že důležité je nebrat si ani nepříjemnou interakci osobně. Zvláště v pracovním prostředí. Pamatujte, že dotyčný má zkrátka jiný názor nebo jiné hodnoty než vy a snaží se dosáhnout svého cíle. Nepociťujte to jako osobní útok.
Sami sobě si určete, čeho vlastně chcete docílit
Nenechte se unést emocemi. A raději si zodpovězte otázku – čeho vlastně chci v této interakci docílit? Co je mým cílem a kdy budu považovat tuto interakci za úspěšnou? Zapomeňte tedy na emoce a osobní nevraživost a raději se soustřeďte na dosažení tohoto cíle.
Buďte chápaví, ale zároveň asertivní
Snažte se pochopit, co se vám druhá osoba snaží říct. Zároveň se ale nenechte strhnout do víru urážek, pochybností nebo negativního přístupu. Buďte asertivní v tom, jak situaci vnímáte vy, aniž byste druhého člověka ponižovali nebo zesměšňovali.
Snažte se naslouchat a pochopit to, jak situaci dotyčný vnímá
Konflikt a nepříjemné interakce často vznikají kvůli tomu, že lidé mají rozdílné názory nebo určitou situaci vnímají ze svého pohledu jinak. Snažte se vystoupit ze své bubliny a pochopit, proč druhý člověk vnímá situaci tak, jak ji vnímá (což nutně ale neznamená, že s dotyčným názorem musíte souhlasit).
Vysvětlete jasně svůj přístup, i když vám se může zdát očividný
Na řadě je vysvětlit svůj vlastní přístup. Proč situaci vnímáte tak, jak ji vnímáte. Jděte do úplných základů a říkejte i očividná fakta. Vám to možná připadá vše zcela očividné a objektivně správné. Ale je možné, že druhý to vnímá zcela jinak.
Nesnažte se nad druhým nijak zvítězit
Interakce s někým, kdo se třeba chová i nevhodně, není otázkou výhry a prohry. Měli byste se snažit dosáhnout vámi definovaného cíle, ale zároveň i najít řešení, které je výhrou pro všechny. Nesnažte se nad druhým vyhrát, protože je pravděpodobné, že prohru nikdo z vás nepřijme a situace by se nikdy nevyřešila.