Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

nepracují podle představ?

 Před nástupem pandemie home office využívalo pár zaměstnanců, kteří si té možnosti cenili. Jako motivátor k práci nejlépe fungovala snaha o výsadu nepřijít. Co si ale počít, když produktivita některých jedinců při práci na dálku začne klesat?

 

V současnosti umožňuje alespoň nějakou formu home office devět z deseti firem a převážně z domova pracuje skoro polovina zaměstnanců. Z mnoha firem navíc zní, že v nějaké formě práce z domova budou chtít fungovat i nadále. To se ovšem neobejde bez zásadních změn ve fungování firem a jejich přístupu k zaměstnancům.

Hodnoťte spíš výkon než čas strávený prací

Asi nejelegantnějším řešením, jak zatočit se všemi jedinci, kteří, řekněme, zaostávají ve svých výkonech za očekáváními, není ani tak je s tím prudit jako spíš přenastavit systém vyhodnocování produktivity prostě na to, jak plní odvedené úkoly a cíle. Jak si pak už naloží s časem, který na nich stráví, je tak do jisté míry na něm. Takhle přehodit výhybku ve firmě bohužel není záležitost pár dní, jde o poměrně komplexní proces, který může zabrat i celé roky a vyžaduje součinnost vedení i manažerů. Ovšem začít s tím můžete už jen tím, že budete ve firmě dodržovat několik zásad. Přispějí vám k vyšší výkonnosti, ale také se s nimi lépe připravíte na budoucnost. 

Hodnoťte výkon

1. Mějte jasně stanovené cíle

Určení dlouhodobých vizí a krátkodobých kroků, které k nim směřují, jsou nejzásadnějším úkolem, před kterým dnes firmy stojí. Každý zaměstnanec musí rozumět, co je jeho úkolem, jak zapadá do úkolů ostatních členů týmu a celkové činnosti firmy. Hodnocení výsledků se totiž neobejde bez přesné definice, co ten výsledek vlastně je. 

 

2. Udržujte přehled o postupu plnění

Když před sebou máte náročný den, je nejlepší si sepsat všechny úkoly a postupně je odškrtávat. Ve firmě to samozřejmě není takhle jednoduché, ale přesto se velmi osvědčuje mít plnění úkolů znázorněné v nějaké vizuální podobě. Přehled o tom, jak práce ubývá, funguje jako motivátor a udržuje v týmu soustředěnost. A s tím vám pomůžou i...

 

3. Specializované projektové nástroje

Systémy pro řízení projektů byly na vzestupu už před pandemií, ale během home office jsou naprostou nutností. Manažerům umožňují dohled nad postupem řešení úkolu, účastníkům klid na samostatnou práci a přehledné delegování příslušných částí jiným kolegům. Každý ví o tom, co dělají ostatní, ale sám řeší jen to, co se ho přímo týká. 

 

4. Držte tým pohromadě

Ani sebelepší projektový software vám produktivní tým neudělá – a není lepší popoháněč než vědomí, že na vaši práci čekají ostatní kolegové. V prostředí, kdy se lidé nepotkávají každý den v kuchyňce, je proto zásadní udržovat dobré mezilidské vztahy. Asi nejlepším nástrojem, který máme v současnosti k dispozici jsou videohovory. Zas to ale s nimi nepřehánějte – ideální je uspořádat větší setkání na začátku a na konci týdne a doplnit ho kratšími schůzkami menších skupin nebo brainstormingy „jeden na jednoho“. 

 

5. Mějte o sobě přehled

V režimu home office je nereálné očekávat, že bude každý sedět u stroje od devíti do pěti. Využívejte proto online chaty, firemní či sociální sítě, kde každý může označit svoji aktuální dostupnost, ať víte, kdy si můžete volat. 

 

6. Sbírejte zpětnou vazbu

Při honbě za efektivitou nezapomínejte na to, že všichni fungujeme v hodně provizorních podmínkách. Naprostá otevřenost a vědomí, že se kdykoliv můžu s problémy svěřit, je proto nezbytná. Šéfové a vedoucí týmů by měli zpětnou vazbu od kolegů aktivně sbírat, ptát se a sami ji taky poskytovat.

 

7. Nastavte systém odměn

Jistě, největší odměnou je zvládnutý úkol. To ale platí v teorii, zatímco v praxi lidé potřebují něco hmatatelnějšího. Dnes, kdy kvůli omezením aktivit pozbyla platnosti spousta firemních benefitů, to platí dvojnásob. Odměny nemusí firmu zruinovat. Potěšit dokáže i osobní telefonát a poděkování od šéfa. Když kolegům objednáte jako poděkování v pátek domů pizzu, věřte, že se další týden nikdo v home office ulívat nebude. 

 

Zdroj: magazin.lmc.eu