Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Zareagovali jste na zajímavou pozici… a nic.

V lepším případě dostanete odpověď, že vybrali kandidáta, který lépe vyhovoval požadavkům, v horším případě fakt nic. Co může být důvodem, že vás firma na pohovor nakonec nepozvala, i když klidně mohla?

 

1. Nesplnění úkolu

V některých inzerátech najdete instrukce, jak se na danou pozici přihlásit. Většinou to bývají instrukce typu: pošlete nám životopis a motivační dopis; pošlete životopis v češtině a angličtině; pošlete pár slov nebo odkazů o vás, abychom si udělali obrázek.

Pokud vaše přihláška požadované součásti neobsahuje, jednoduše vás nepozvou. Protože pokud nesplníte ani první úkol, jak potom budete přistupovat k těm dalším, kdyby vás vzali? Než odešlete svoji odpověď, přečtěte si ještě jednou, co se po vás chce, a ujistěte se, že to splňujete.

 

2. Nedostatečně vysvětlený důvod, proč se hlásíte

Máte pocit, že byste tu pozici klidně mohli dělat. A že by vás to určitě bavilo. Sice jste doposud dělali úplně jinou práci (například kuchaře), ale co člověk potřebuje na to, aby byl například obchodním zástupcem pro nápojové automaty? Dobrou komunikaci – to máte, říkáte si, a trochu té vytrvalosti – to taky máte. Bingo! Hlásíte se.

Jenže zaměstnavatel vidí životopis, kde máte za posledních pět let dvakrát pozici kuchaře ve dvou restauracích. A vůbec o vás neví, že jste komunikačně zdatný a za plotnou je vás  škoda. A tak vás zamítne.

Zkuste se podívat na svůj životopis a motivační dopis očima někoho, kdo vás vůbec nezná. A pak do obojího napište, proč se na pozici hlásíte.

 

3. Důležité detaily

Detaily typu – komu adresujete motivační dopis a zda ho vůbec píšete té správné firmě. Stalo se mi mnohokrát, že jsem dostala motivační dopis na úplně jinou pozici a do úplně jiné firmy. Anebo firma a pozice byly správně, ale jméno v úvodu rozhodně nebylo moje.

Jakmile je pod inzerátem jméno, ujistěte se, že ho opíšete dobře. Jakmile tam není, zkuste personalistu najít na webu firmy nebo na LinkedIn. V dnešní době, kdy je všechno osobní, je faux pas napsat: Vážená paní/vážený pane.

 

4. Mluvíte jen o tom, co sami chcete

Úvodní odstavce v životopisech a motivačních dopisech často obsahují věty typu:

  • Chci se dále učit a rozvíjet…
  • Chci využívat své jazykové dovednosti…
  • Chci si dále prohlubovat své znalosti v oboru…

Já chci, já chci, já chci. V lepším případě: já bych chtěl. A nezapomněli jste na to, co firmě nabízíte? Co jí přinesete? Co z vás bude mít, když vás vezme? Čeho můžete společně dosáhnout?

 

5. Gramatika

Gramatické chyby jsou velkým odpuzovačem. Ano, personalisté chápou, že se hlásíte na technickou pozici a ne na Shakespeara. Pokud však posíláte materiály s chybami, ukazujete tím, že si nedáte ani tu práci, abyste chyby odstranili pomocí dostupných nástrojů. Nebo že někoho nepožádáte, aby vám pravopis zkontroloval, když víte, že v něm tápete. Zkrátka, že té přihlášce nevěnujete tolik pozornosti, kolik si zaslouží.

 

6. Nedostatečně popsaná praxe

Někdy lidé v rámci pozice dělají spoustu činností, které do té pozice vlastně ani nespadají, ale baví je a chtějí se jim věnovat v nové práci. V životopisu je ale nezmíní. Typicky třeba asistentka, která se hlásí na event managera a zapomene do CV dát, že organizovala školení, večírky, kick-offy a konference pro 20 – 200 lidí.

V popisu praxe proto prodejte své zkušenosti spíše v souvislosti tím, co firma v inzerátu požaduje, než s tím, co jste měli v popisu pozice.

 

7. Nelichotivá prezentace online

Možná, že než vám zavolali, prostudovali si vaši prezentaci online. A pozvání na pohovor si rozmysleli. Na co si dát pozor? Zejména na Facebooku a Instagramu zkontrolujte, abyste příliš divoce neprezentovali soukromý život, večírky a stavy pod vlivem čehokoliv. Určení, kde je únosná míra, je na vás.

Na LinkedIn byste zase měli mít kvalitně vyplněný profil odpovídající tomu, že hledáte práci. Tedy zobrazující vaše zkušenosti, znalosti, praxi, vzdělání atd. Pozor na historické profilové fotky starší než sametová revoluce.

A na všech sociálních sítích si dejte pozor, jaké zveřejňujete komentáře. Pokud jsou povětšinou hanlivé, urážlivé, zesměšňující, zkrátka negativní, pro zaměstnavatele atraktivní nebudete. Kdo by si bral do firmy rýpala?

 

Zdroj: jobs.cz