Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Proč by to letos mělo být vaší nejvyšší prioritou

 

O co se uchazeči o zaměstnání v dnešní době nejvíce starají? Pokud byste odpověděli na větší výplatu, mýlili byste se.

Dobrá rovnováha mezi pracovním a soukromým životem je nejvyšší prioritou pro lovce pracovních míst, převažuje dokonce nad vynikajícími odměnami a výhodami, ukazuje průzkum LinkedIn z roku 2021.

To, na čem zaměstnancům záleží – a jak zaměstnavatelé reagují – se výrazně mění. Ve skutečnosti má firemní kultura zlomový okamžik, který nově definuje vztah mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Je to téma, které LinkedIn podrobně zkoumá ve své zprávě Global Talent Trends 2022.

Poté, co zaměstnanci vydrželi trauma a narušení způsobené pandemií, mají zcela nový soubor očekávání. Požadují větší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, svobodu pracovat, kde a kdy chtějí, a podporu a empatii svého zaměstnavatele - a jsou připraveni odejít z práce, která nesplňuje jejich potřeby.

V reakci na to stále více společností nabízí flexibilní pracovní podmínky, investuje do pohody zaměstnanců a zachází se svými pracovníky s péčí a soucitem. Stručně řečeno, kultivují kultury zaměřené na člověka, kde je práce postavena kolem životů jejich zaměstnanců a ne naopak.

"Probouzíme se do kolektivního 'aha momentu'," říká Claude Silver, ředitel pro srdce ve společnosti VaynerMedia. "Šlo nám především o rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. To je obráceně. Měla by to být rovnováha mezi životem a prací."

Pryč jsou dny, kdy se společnosti mohly spolehnout na výhody, jako je nekonečné občerstvení a ping-pongové stoly. Aby zaměstnavatelé přilákali a udrželi talenty, budou muset dát své zaměstnance na první místo a zajistit, aby se cítili opečovávaní a podporovaní.

 

Zatímco pandemie hraje velkou roli v přetváření firemní kultury, vzestup mileniálů a generace Z také přetváří pracoviště. Podobně s rekordním počtem zaměstnanců, kteří opouštějí svou práci ve Velkém přeskupení, se zaměstnavatelé snaží lépe sladit své kultury s tím, co zaměstnanci chtějí dnes.

Budování firemní kultury skutečně zaměřené na člověka však není snadné. Vyžaduje to přijetí nového způsobu myšlení, kde jsou pracovníci posuzováni na základě svého výkonu, a nikoli na základě toho, kolik hodin denně pracují. Vedoucí pracovníci společností se musí stát vzory tím, že pracují na dálku, nastavují své vlastní hranice pracovního a soukromého života a praktikují péči o sebe.

Pro mnoho organizací to bude znamenat zbavení se zásad a chování, které byly zakořeněny po celá desetiletí. Odměna: šťastnější pracovní síla a konkurenční výhoda v boji o talenty.

Čtěte dále a dozvíte se, jak flexibilita, pohoda a velké přeskupení mají zásadní dopad na firemní kulturu.

 

Flexibilita: Přehodnocení toho, kdy a kde pracujeme, znamená budování spravedlivějších kultur

Starý způsob práce, kdy se zaměstnanci objevují v kanceláři a pracují od 9 do 5 let, je historie. Po téměř dvou letech práce na dálku a hybridní práce si zaměstnanci chtějízachovat svobodu.

Data LinkedIn ukazují, že flexibilita se stala klíčovým determinantem spokojenosti zaměstnanců. Pracovníci mají 2,6krát větší pravděpodobnost, že budou hlásit, že jsou šťastní, a 2,1krát větší pravděpodobnost, že doporučí práci ve společnosti, když si mohou vybrat své místo a své pracovní plány.

Šťastné místo zaměstnanců je to, které si vyberou. Když jsou zaměstnanci spokojeni s flexibilitou času a umístění svých společností, jsou: 2,6x pravděpodobnější, že budou hlásit, že jsou šťastní, a 2,1x větší pravděpodobnost, že doporučí práci pro společnost. (Zdroj: Global Talent Trends 2022)

Není divu, že rostoucí počet společností nabízí flexibilitu času a místa. Z více než 500 vedoucích pracovníků na úrovni C ve Spojených státech a Velké Británii dotazovaných společností LinkedIn 81% uvedlo, že mění své zásady na pracovišti, aby nabídli větší flexibilitu.

"Flexibilita je cesta vpřed," říká Paddy Hull, viceprezident pro budoucnost práce ve společnosti Unilever.

Ale flexibilní práce, pokud není řešena opatrně, může mít také negativní dopad na firemní kulturu. Se zaměstnanci pracujícími na různých místech budou muset zaměstnavatelé tvrdě pracovat, aby živili a udržovali vazby.

Některé práce nelze provádět na dálku, což znamená, že mnoho pracovníků bude chybět na možnostech nabízených svým vrstevníkům. Společnosti začínají tento problém řešit tím, že pracovníkům v první linii poskytují podíly na pracovních místech, komprimované pracovní týdny a další možnosti plánování zaměřené na vyrovnání podmínek.

Zaměstnavatelé se budou muset vypořádat s potenciálními nerovnostmi pružné práce a najít řešení, která budou se všemi pracovníky zacházet spravedlivě.

 

Blahobyt: Pro podporu zdravých kultur by společnosti měly poskytovat péči a soucit

Zatímco zaměstnavatelé v posledních letech věnovali více pozornosti zdraví pracovníků, pandemie postavila blahobyt na vrchol své agendy.

Nucené lockdowny bořily zdi mezi pracovním a domácím životem a poskytovaly zaměstnavatelům lepší přehled o životě svých zaměstnanců. Srostoucí úrovní stresu se zaměstnavatelé obávají vyhoření pracovníků.

"Faktem je, že jsme nyní v domovech toho druhého a už neexistuje toto oddělení mezi pracovním a domácím životem," říká Becky Garroch, viceprezidentka pro lidi a místa v Digital River. "Získáte celého člověka a musíte přemýšlet o tom, jak pracujete, podporujete a zapojujete celého člověka."

Zaměstnanci zároveň očekávají více než jen zdravotní pojištění a lekce jógy. Pracovníci mileniálů a generace Z požadují, aby se jejich šéfové zaměřili na jejich duševní zdraví. Pracovníci celkově chtějí mít pocit, že se o ně jejich šéf stará: Data LinkedIn ukazují, že když se zaměstnanci cítí v práci opečovávaní, je 3,2krát pravděpodobnější, že budou ve své práci šťastní, a 3,7krát vyšší pravděpodobnost, že doporučí svou společnost jako místo pro práci.

Zaměstnanci chtějí balíček péče. Pokud se zaměstnanci cítí v práci opečovávaní, mají: 3,2x větší pravděpodobnost, že budou v práci šťastní a 3,7x větší pravděpodobnost, že doporučí práci pro společnost. (Zdroj: Global Talent Trends 2022)

Toto zvýšené zaměření na fyzickou a emocionální pohodu vedlo k významným změnám ve firemní kultuře. Zaměstnanci jsou léčeni terapeuty duševního zdraví na vyžádání. Zaměstnavatelé dávají zaměstnancům dar času v podobě dnů bez schůzek a celofiremních odstávek. Dychtiví ukázat, že jim na nich záleží, společnosti dělají něco navíc a povzbuzují své manažery, aby se přihlásili se členy týmu.

Nejdůležitější, pokrokové organizace směřují ke kultuře, která již neoslavuje workoholiky a hrdinu 1 a.m. "Neměli bychom si vážit a oslavovat lidi, kteří zůstávají vzhůru celou noc a spalují půlnoční olej, protože to opravdu nepřináší skvělé výsledky pro osobu nebo organizaci," říká Jen Fisher, ředitelka pro pohodu ve společnosti Deloitte.

Generace Z chce kulturu postavenou na duševním zdraví a wellness. 66 % generace Z tvrdí, že větší investice do duševního zdraví zlepší firemní kulturu. (Zdroj: Global Talent Trends 2022)

 

Velké přeskupení: Epická migrace talentů nutí společnosti přehodnotit své hodnoty a značku zaměstnavatele

Pro společnosti, které nedokážou znovu objevit své kultury, je v sázce hodně.

Rekordní počet pracovníků odchází ze zaměstnání. Ve Spojených státech rezignovalo v prvních deseti měsících roku 2021 téměř 39 milionů lidí, což je nejvyšší počet od roku 2000, zatímco více než 40 % pracovníků na celém světě přemýšlí o ukončení zaměstnání, uvádí průzkum společnosti Microsoft.

Mezitím jsou lovci pracovních míst vybíravější než kdy jindy: Uchazeči o zaměstnání si před podáním žádosti v roce 2021 prohlíželi téměř dvakrát tolik pracovních míst než v roce 2019, ukazují data LinkedIn.

Organizace, které lpí na svých starých způsobech, "budou bojovat o udržení talentů," říká Lars Schmidt, zakladatel poradenské firmyAmplify v oblasti lidských zdrojů. "Budou se snažit získat talenty."

Kultura může být prodejním místem pro vybíravé uchazeče o zaměstnání. To se projevuje ve způsobu, jakým profesionálové procházejí LinkedIn: 2x nárůst pracovních míst zobrazených na žádost (v roce 2021 vs 2019); +67% zvýšení angažovanosti, když firemní příspěvky zmiňují kulturu. (Zdroj: Global Talent Trends 2022)

Ale zatímco Velké přeskupení představuje rizika, představuje také příležitosti. Společnosti, které budují firemní kulturu zaměřenou na člověka, mají šanci přilákat talenty způsobem, který v minulosti nemusel být možný.

Aby zaměstnavatelé získali konkurenční výhodu, budou muset zdokonalit své zprávy o značce zaměstnavatele, aby zajistili, že odpovídají současným prioritám pracovníků. Pracovní nabídky, které propagují náročnou prácihyperrůst a ambice jednorožce, se stávají méně přitažlivými, zatímco ty, které nabízejí flexibilituinkluzivní výhody a míru vnitřní mobility, se stávají atraktivnějšími.

"Pokud zaměstnanci říkají: 'Chci rovnováhu, chci, aby o mě bylo postaráno, chci mít život,' pak se vaše sdělení musí změnit," říkáMarta Riggins, konzultantka pro značku zaměstnavatele a angažovanost zaměstnanců.

Zaměstnavatelé musí zároveň zajistit, aby při přijímání nových zaměstnanců ve velkém měřítku chránili firemní kulturu, na jejímž budování tak tvrdě pracovali. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je mít silnou sadu hodnot a jasně je komunikovat během procesu onboardingu.

 

Závěrečné myšlenky

Když jsme mluvili s talentovými profesionály po celém světě, abychom porozuměli současnému stavu firemní kultury, stále jsme slyšeli frázi "jednou za generaci". Z našeho výzkumu je zřejmé, že firemní kultura se do určité míry a tempem, které se v minulosti často nevídalo, přetváří.

"Tento posun není jen o nástrojích a technologiích," říká Lars. "Je to o myšlení. Je to o touhách. Je to o očekáváních jak od zaměstnanců, tak od zaměstnavatelů. Ovlivňuje to tolik různých věcí a děje se to v tak zrychleném časovém rámci."

Změny jsou složité a může být obtížné se v nich orientovat. Zpráva Global Talent Trends 2022 nabízí nejen hluboký ponor do měnícího se prostředí, ale také nápady, které mohou zaměstnavatelům pomoci vybudovat zdravou firemní kulturu zaměřenou na člověka. S tím, jak se dramaticky mění kultura, mění se i talent. Role, které se společnosti snaží obsadit, jsou dnes zcela odlišné. Pokud vás zajímá, jaký druh pozic má nejrychleji rostoucí poptávku, podívejte se na naši výroční zprávu Jobs on the Rise.

 

Zdroj:Marek Lobosco

VP, Talent Solutions