Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Je to nutnost, aby vaše firma přežila.

 Zatímco online vzdělávání v anglickém jazyce je postaveno na nepřeberné nabídce kurzů od zcela neznámých až po absolutní špičky v oborech a laureáty Nobelových cen, u nás jsme v tomto ohledu trochu pozadu. Už čtvrtým rokem ale pustinu edukačních internetových platforem statečně zaplňuje parta kolem Seduo.cz. Povídali jsme si o tom s Janem Nehasilem, který stojí v jejím čele.

 

Dá se krátce shrnout situace na trhu nástrojů online vzdělávání? 

Než jsme před čtyřmi lety začali pracovat na Seduo.cz, situace byla taková nijaká. Potkali jsme se zhruba se stovkou firem a něco jako masovější systém ryze online firemního vzdělávání u nás v podstatě neexistoval. Působilo tu několik menších hráčů s tématy od jazykových kurzů přes pletení až po horoskopy. Proto jsme se rozhodli na trh vstoupit s naším produktem.

 

Změnila se od té doby situace? 

Několik konkurenčních systémů se objevilo. Jsou to ale většinou úzce oborově zaměřené specializované aplikace. Kromě toho jsou samozřejmě dostupné velké zahraniční portály jako Udemy, Lynda, soubory přednášek na platformách TEDx nebo na YouTube. Na českou firemní klientelu v češtině a se širokým spektrem témat se úzce zaměřujeme pouze my a konkurují nám vlastně jen firmy zaměřené na prezenční vzdělávání.

 

Jak to?

Podle mě tu působí kombinace několika věcí. Hlavní je, že vytváření kvalitního video obsahu v češtině je hodně drahé. Náklady jsou tak vysoké, že v podstatě znemožňují, aby se o vytvoření masové platformy pokusil třeba nějaký startup. Navíc je online vzdělávání ještě poměrně nová věc. Není to tak, že by nám firmy ve velké míře samy od sebe volaly a dožadovaly se licencí. Klienty musíme aktivně oslovovat, analyzovat jejich potřeby, učit je se systémem zacházet a efektivně ho využívat. Vypadá to, že se situace bude měnit a poptávka po online vzdělávání poroste. Když jsme ale začali cestu prošlapávat, byla hodně trnitá.

 

Proč jste se tedy do toho trní rozhodli jít?

Na Jobs.cz jsme mívali katalog nabídky vzdělávání, ale působili jsme jen jako zprostředkovatel mezi klientem a poskytovatelem školení. Neměli jsme tedy příliš možnost ovlivňovat, jak se trh bude vyvíjet a jaký obsah bude firmám k dispozici. Pozice jen jakéhosi mezičlánku nám časem přestala vyhovovat a větší možnosti nám dala až vlastní platforma. K rozhodnutí ji vytvořit přispělo i naše přesvědčení, že budoucnost vzdělávání je právě v digitálním prostředí. Během pěti deseti let se bude velká část školení odehrávat online a pro firmy to bude naprosto běžná součást vzdělávání zaměstnanců. Prezenční vzdělávání bude doménou oborů, kde prostě online nedává smysl, a nebo bude tam, kde je už hodně vysoká úroveň znalostí a interakce s lektorem-expertem je nezbytná. 

 

Jaké bylo vaše výchozí zadání? Na co jste se zaměřovali?

Chtěli jsme vytvořit nástroj, který firmy nebudou využívat jen jako benefit, ale jako integrální součást interního vzdělávání. Problém spočíval v tom, že jsme se nemohli firem ptát na zkušenosti a požadavky, protože s online vzděláváním v podstatě nikdo žádné zkušenosti neměl. Pokud nešlo o pobočku zahraniční korporace, která online vzdělávání přebírala z centrály, tak se většina omezovala na vlastní pdf nebo obrázkový obsah tematicky zaměřený na školení bezpečnosti práce a podobně. Podobu a funkce Seduo.cz jsme tedy museli dělat úplně od základů. Inspirovali jsme se hlavně zahraničními systémy, které běžně využívají miliony lidí od studentů po důchodce.

 

Jak jste vybírali lektory?

Ze začátku jsme stavěli videokurzy na známých lidech, po kterých jsme ale chtěli, aby svůj obsah převedli do online prostředí. Vycházeli jsme z myšlenky, že i v malých městech fungují aktivní a moderně smýšlející firmy, které stojí o moderní vzdělávání. Vzhledem ke své velikosti si ale zkrátka nemohou dovolit pozvat na školení Petra Ludwiga s kurzem boje proti prokrastinaci, ani po svých zaměstnancích nemohou chtít, aby na ten kurz jeli do Prahy. Seduo.cz jim ale tohle najednou umožňuje. Sázka na známá jména se nám vyplatila. Dneska potkáte na Seduo.cz třeba generála armády ČR, špičkového olympionika, autora knižního bestselleru nebo asi nejpopulárnějšího angličtináře v Česku. Začalo se o nás díky kvalitnímu obsahu mluvit, lektoři začali Seduo.cz zmiňovat i na svých běžných seminářích a my jsme mohli nabídku dál rozšiřovat. Začali se nám ozývat lektoři, kteří by jinak do online videokurzů sami nešli, a poohlížíme se už i po známých lektorech ze zahraničí.

 

Klade online prostředí na lektora nějaké specifické požadavky? Fungují například nějaké kurzy nebo někteří lektoři lépe v online prostředí než v klasické prezenční formě? 

Když lektor stojí naživo v místnosti, tak mu z ní posluchači jen tak neodejdou. Zaklapnout notebook je ale hrozně jednoduché. Náš lektor proto musí především umět zaujmout, bavit, prostřelit svou energií monitor a napojit se na posluchače. Musí také umět zpracovat svůj obsah do kratší a hutnější podoby. Když se o tom bavíme s lektory, opakujeme jim: „My víme, že máte školení rozplánované na 6–8 hodin. U nás z nich ale musíte vypustit všechno, co není naprosto klíčové, a předat to podstatné během 60 minut.“

 

Daří se vám je nacházet?

Jak jsem zmiňoval, zpočátku jsme lektory aktivně hledali, dnes už se nám hlásí sami, ale velkou část jich musíme odmítnout. Stali jsme se atraktivními mimo jiné i proto, že se nám podařilo najít pár rodících se hvězd a i díky nám mohly plně zazářit a dneska jsou v pomyslné první lize. Třeba Broňa Sobotka a několik dalších našich lektorů jsou dnes špičkoví a velmi žádaní lektoři a sami o sobě už jsou značkou.

 

Jsou i takoví, kteří se online prostředí brání?

Ano. Někteří mají pocit, že si vystupováním v online videokurzech budou sami sobě konkurovat. Že jim budou ubývat nabídky na prezenční kurzy.

 

Je to pravda?

Od našich lektorů víme, že je to přesně naopak. Firmy, které jsou spokojené s jejich videokurzy na Seduo.cz, si je často zvou na specializované a pokročilé školení a lektoři se tak dostávají i do firem, kam by si je jinak nepozvali. A naopak, firmy, co byly spokojené s lektorem na živém školení, si koupí online verzi jako opáčko. Online a prezenční vzdělávání spolu fungují velmi dobře. Obavy, že si vás firma nepozve, protože vás má na videu, jsou neopodstatněné. To je, jako by se kapela bála, že lidi nepřijdou na koncert, protože mají doma její CD. Navíc tím, jak rosteme, se pro některé lektory Seduo.cz stalo velice zajímavým zdrojem příjmu, který je srovnatelný, někdy i větší než příjem z prezenčních kurzů. Z toho máme obrovskou radost.

 

Jedna věc je nástroj vytvořit a druhá věc je ho zavést u uživatelů. Jak jste Seduo.cz dostávali na trh? 

Měli jsme dvě možnosti. Buď jít cestou pomalého přesvědčování, nebo uspořádat velkou kampaň a zkusit vytvořit o online vzdělávání širší povědomí. Vydali jsme se tou druhou cestou. Seduo.cz jsme podpořili televizní kampaní, která prorazila první bariéru nedůvěry, a naši kolegové ze salesu už pak neprodávali neznámou věc. V Česku totiž pořád platí, že když se něco objeví v televizi, bereme to vážně. Velkou část práce odvedli i sami lektoři, kteří šířili povědomí o nové platformě ve vlastní komunitě. Když je oslovil klient, že by měl zájem o školení, ale nevejde se jim do rozpočtu, doporučili začít online.

 

Nehrozí v případě online vzdělávání situace, že ho zaměstnavatel jen zpřístupní zaměstnancům a dál s ním aktivně nepracuje?

Pořád se snažíme připomínat, že Seduo.cz by nemělo ve firmě fungovat jako benefit a ocitnout se někde vedle stravenek a poukázek na vstup do fitka. Je to nástroj pro aktivní firemní vzdělávání a jako takový se musí i aktivně využívat. Od úspěšných firem sbíráme zkušenosti a vytváříme návody a případové studie, kterými se podobně fungující společnosti mohou inspirovat. Svůj způsob využití si ale musí najít každá společnost sama – podle vlastního vnitřního nastavení firemní kultury.

 

Jaké má Seduo.cz výsledky a jak jste s nimi spokojeni? 

Jsme spokojeni s tím, že s námi naši klienti, kterých jsou aktuálně stovky, pravidelně obnovují předplatné a spolupráce s těmi úplně prvními pokračuje už třetím rokem. Co se týče zhruba desítky tisíc firemních uživatelů, ti se nám vyjadřují přímo hodnocením absolvovaných videokurzů. Devadesát procent všech hodnocení jsou čtyři a více hvězdiček z pěti. I čas strávený na jednotlivých lekcích nám napovídá, že uživatelé po první minutě videokurzu víko laptopu nezaklapnou. Na to, že jsme stále úplně na začátku, to není vůbec špatné. A to se bavíme pouze o firemních uživatelích, ale nutno zmínit, že Seduo.cz se před čtyřmi lety rozjelo díky B2C uživatelům a těch je nyní zaregistrováno něco přes 300 tisíc. 

 

Zdroj:  magazin.mlc.eu

Říkal jste, že se v blízké budoucnosti bude na online platformy přesouvat většina vzdělávání. Opravdu? 

Určitě. Když jsme se Seduo.cz začínali, řada firem měla na své firemní síti zablokovaná videa, nebo dokonce omezený přístup k internetu. Dnes, po pár letech, nám klienti říkají, že zaměstnance generace Y a mladší už nemá cenu posílat na celodenní prezenční školení. Pokud je nevede super lektor, který kurz promění v divadelní show, prostě neudrží pozornost. Musíme si uvědomit, že bude přibývat právě těch zaměstnanců, co vyrostli s mobilem v ruce a jsou z něj schopni vstřebat krátký, intenzivní videokurz během jízdy na koloběžce. Abychom se nové situaci přizpůsobili, nestačí jen koupit předplatné na Seduo.cz. Musíme také přijmout fakt, že zaměstnanec, co v pracovní době se sluchátky na uších kouká do mobilu, se možná právě vzdělává.