Další 3 tipy, které vám pomohou stát se skutečně efektivní v naslouchání druhým lidem.
Požádejte někoho, aby vám dal zpětnou vazbu
Řada lidí má při poslechu tendenci se mračit. Případně si ještě rukou podpírat bradu a zakrývat ústa. Výsledek? Spolupracovníci a zaměstnanci pak mohou mít problém otevřeně své nápady, protože se mohou cítit zastrašováni a souzeni, aniž by řekli jediné slovo.
Ověřte si, jak na druhé při poslechu působíte. Požádejte důvěryhodnou osobu ve vašem týmu, aby zhodnotila, jak vypadáte, když posloucháte. Jakmile však dostanete zpětnou vazbu, můžete provést potřebné úpravy.
Zkuste zrealizovat také stejné sebehodnocení s někým po telefonu. Až 80 % reakce těla promítne do tónu hlasu. Zeptejte se druhé strany na její dojem z vašeho naslouchání.
Pozor na nástrahy, mentální filtry a nevhodné reakce
Nelze úplně eliminovat nástrahy, ale můžete je omezit a pamatovat na ně. Některé komunikační bariéry způsobujete vy sami, například nevhodně zvolenými výrazy, které mohou druhou stranu zarážet nebo jí být nepříjemné.
Dejte si také pozor na některé automatické úsudky nebo „mentální filtry“, které mohou působit jako vaše osobní spouštěče, které mohou zkreslovat příjem informací.
Dalším úskalím je „nevhodná reakce“, jako je vyrušování a skákání do řeči nebo poskytování nevyžádaných rad.
Oproti tomu zkuste více využívat například přikyvování, parafráze, shrnutí a také mlčení, pokud je to zrovna vhodné.
Vytvořte plán
Vyberte si oblast, ve které se chcete zdokonalovat (připomenutí detailů, perspektivy, úsudku, vnímání nebo empatie), o nichž jsme psali v prvním díle článku. Pak vyberte dvě nebo tři situace, kdy se budete opravdu soustředit na zdokonalení této dovednosti. Za týden tréninku vyhodnoťte, jaké děláte pokroky.
-bb-
Zdroj: LinkedIn Talent Blog - blog profesní sociální sítě LinkedIn zaměřený na nábor a rozvoj talentů