Uvažujete, jak oživit strohé kolonky svého životopisu?
Kromě fotky nebo přitažlivé grafické úpravy můžete CV ozvláštnit stručným představením. Dvě, tři krátké věty na začátku životopisu personalistům napoví, kdo se skrývá na zbytku stránky A4.
Představte se už v CV
Možná si říkáte: proč životopis ještě nafukovat, když mu personalisté věnují jen pár vteřin? Zmíněné osobní představení vám poslouží zejména ve chvíli, kdy personalistu zaujaly vaše předchozí pracovní zkušenosti. Pak jej bude zajímat nejen to, co umíte, ale také kdo jste. A právě tehdy máte šanci jej svými třemi větami „ulovit“ nebo naopak navždy ztratit.
Dvě až tři úderné věty
Životopisem chcete zaujmout, ne jej uměle natahovat. Pamatujte na to i při tvorbě svého osobního představení. Dejte si limit dvou až tří krátkých vět, po jejichž přečtení bude personalista hořet nedočkavostí, až se s vámi setká osobně. V nich popište: co děláte a proč? jakým způsobem? pro koho? Buďte struční, vyhněte se šroubovaným větám. Pište tak, jak mluvíte. Přečtěte si svůj výtvor nahlas, ať víte, jak zní. Použijte slova, kterým porozumí sedmileté dítě i vaše babička. Místo implementování raději zavádějte, místo kooperace spolupracujte.
Čím kratší text, tím déle jej budete psát
Tři věty? To vystřihnu za pět minut… Nedejte se touto představou ukolébat. Napsat tři snadno pochopitelné věty, které zaujmou, nebudou plné klišé a bude z nich čišet, jací jste, bude možná těžší než o sobě napsat esej na stranu A4. Věnujte svému stručnému představení dostatek času, nebojte se text na pár dní odložit, po čase se k němu vrátit a upravit jej.
Já umím, ne Petr umí
Řečníci na konferencích nebo lektoři své představení často píší ve třetí osobě:
Petr Novák má na svědomí nejnovější úspěšnou reklamní kampaň předního českého telekomunikačního operátora. Během své kariéry prošel významnými reklamními agenturami, ve kterých měl šanci podílet se na kampaních známých mezinárodních značek. Vystudoval Fakultu multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Nadšeně využívá moderní technologie, chodí na hory a miluje thajskou kuchyni.
V CV ale vystupujete sami za sebe, představujte se proto v první osobě:
Mám na svědomí nejnovější úspěšnou reklamní kampaň předního českého telekomunikačního operátora. Své desetileté zkušenosti z prostředí české i zahraniční reklamy a čerstvý přístup teď nabízím vám.
Do CV, na sociální sítě a do marketingových materiálů
Kromě profilu na Jobs.cz se vám bude svěží představení hodit také do profilů na sociálních sítích, na vaše osobní webové stránky, na konferenci, kde budete přednášet a podobně. Pravděpodobně jej budete muset mírně upravit, možná přepsat do třetí osoby. Vždy se vám však bude hodit jeden základ, který přeformulujete podle situace.
zdroj: Jobs.cz
autor: Lenka Kováříková