Na českém trhu se v posledních letech vyrojilo tolik freelancerů, jako je hub po dešti.
Vzniká tak velmi konkurenční prostředí svobodných profesionálů, kteří se utkávají s nabídkami u zákazníků. Co rozhoduje o úspěchu ve výběrovém řízení? Mimo jiné cena. Ale podle čeho ji stanovit?
Slevička by nebyla?
Když spolu obchodují dva firemní zákazníci, málokdy se stane, že by kupující ihned souhlasil s navrženou cenou. Téměř pokaždé se ji snaží srazit dolů. Tlačení na „slevičku“ je pro mnoho českých obchodníků přímo vzrušujícím sportem.
Vratké kramfleky freelancera
Freelancer, který se právě osvobodil ze světa korporací a zkouší štěstí ve vlastním podnikání, stojí při jednání o ceně zakázky před něčím zcela novým. Obvykle dokáže skvěle „prodat“ sebe coby zkušeného odborníka na určitý obor, ale během stanovování své odměny už tak suverénní není.
Jak si tedy stanovit vlastní plat, když podnikáte na sebe?
1. Zvažte své zkušenosti a odbornost
Při tvorbě hodinové sazby, za kterou budete pracovat, vezměte v potaz dosavadní profesní zkušenosti, počet odpracovaných let, prokazatelné úspěchy, úspěšné projekty, vzdělání, certifikáty… Zkrátka vše, co můžete klientovi nabídnout a co vás odlišuje od konkurence.
2. Buďte odvážní, ale pokorní!
To, že se rozhodnete podnikat svobodně, znamená i to, že sami nesete celé riziko podnikání. Pokud neseženete zakázku, jednoduše nemáte na nájem… Už tím, že jdete s kůží na trh, ale prokazujete, že si stojíte za svými odbornými znalostmi a nabízíte klientovi jednoznačnou přidanou hodnotu. Odvahu postavit se na vlastní nohy tedy promítněte do ceny, kterou klientovi nabídnete. Ale zase to nepřežeňte.
3. Prozkoumejte trh
Pro stanovení správné ceny je velmi důležité sledovat, jak se pohybují ceny na trhu ve vašem oboru. Choďte mezi lidi, kteří pracují podobně, jako vy a porovnávejte se s nimi. Vycházejte také z toho, za kolik dané služby ve vašem oboru prodávají renomované agentury. Sledujte konkurenční nabídky, občas se přihlaste i do nějakého tendru, abyste získali zpětnou vazbu o tom, jak se ceny na trhu pohybují.
4. Jste firma, dbejte na to
Do konečné podoby vaší ceny se musí promítnout i to, že jste v podstatě firma. Máte tedy vyšší náklady na vybavení (vlastní kancelář, počítač, připojení k internetu, náklady na auto), odvádíte daně, platíte si zdravotní a sociální pojištění. To vše se musí projevit ve vaší hodinové sazbě a cenové nabídce.
5. Poznejte charakter klienta
Buďte cenově stabilní, ale každou nabídku pro klienta posuzujte individuálně. Berte v potaz význam zákazníka na trhu, jeho velikost a možnosti. Zaměřte se také na jiný, nebyznysový rozměr klienta. Spřátelené firmě můžete nabídnout lepší cenu, protože víte, že příště udělá zase něco ona pro vás. Některé projekty pak mají vysloveně neziskový charakter a občas je dobré vytvořit něco „jen“ pro lidi a společnost, ne pouze pro zisk.
6. Zvažte slevu (ale to má čas)
Ceny za služby se na českém trhu rok od roku zvyšují a váš stálý klient jistě uvítá, když mu každého 1. ledna nepošlete dopis o tom, že zdražujete. Každý freelancer navíc ví, že mít dlouhodobého a pravidelného klienta je vzácné a je třeba si ho patřičně hýčkat. Takovým zákazníkům můžete jako poděkování za spolupráci nabídnout i slevu.
7. Nejděte pod svou cenu
Osvědčené je mít vlastní hodinovou sazbu stanovenou v rozmezí od X do Y korun. Konečnou cenovou nabídku pak sestavíte podle typu klienta. Nikdy ale nechoďte pod svou cenu. Proč? Ukážete tím, že si stojíte za vlastní odborností a jednoznačnou přidanou hodnotou pro klienta. Ano, stane se, že vás zákazník odmítne kvůli ceně. Mnohem častější ale je, že vám nakonec přizná, že lacinější odborník nebyl dobrá investice, protože práci neodvedl tak dobře. Zkrátka – za kvalitu se platí! Samozřejmě, pokud by vás ohrožovalo existenční minimum, je to jiná situace. Pak je ale nutné podívat se znovu na celý koncept podnikání a zamyslet se, jestli se typově hodíte na to být freelancerem.
Zdroj: jobs.cz
Autor: Jiří Kocourek