Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

První dojem je jenom jeden, říká se. Při hledání práce ho ale vytváříte hned několikrát. 

Poprvé při psaní životopisu. Podruhé když vám personalista volá, aby vás poznal trochu blíž. A prvotní sympatie spolehlivě zničí, když do telefonu zníte překvapeně a zmateně, protože si nedokážete uvědomit, z jaké firmy vám vlastně volají a proč. Šanci udělat skvělý dojem na pohovoru pak už zřejmě nedostanete… A to je škoda! Přečtěte si 3 konkrétní tipy od personalistky, jak zaujmout, abyste získali pozvání na pohovor.

1. Udržujte si přehled, kam jste odpověděli

„A vy jste ta firma, co vyrábí květináče? Ne? Vy jste marketingová agentura. Aha! Už si vzpomínám.“ Tomuto nelichotivému úvodu se vyhnete, pokud budete najednou odpovídat jen na tolik pozic, kolik udržíte v hlavě (nebo v nějaké přehledné tabulce). Ideální je, když si povedete evidenci, na jakou pozici jste odpověděli a kdy, proč jste se na ni hlásili, co je to za firmu, čím se zabývá a čím vás zaujala. Pokud odpovíte na několik málo pozic (maximálně do pěti), zvýšíte šanci, že jakmile vám z některé firmy zavolají, budete vědět, o co se jedná.

 

2. Než odpovíte, připravte se

Najdete-li zajímavou pozici, na kterou chcete odpovědět, věnujte tomu ještě několik desítek minut navíc. Zjistěte, čím se firma zabývá a zda je pro vás její produkt nebo služba zajímavá. Podívejte se, kde sídlí, kde by bylo místo práce, jak je firma velká a jak dlouho je na trhu.

Přečtěte si příběh firmy a sledujte, zda s vámi nějak rezonuje. Zamyslete se nad pozicí a zkuste si představit, co budete každý den dělat. Co se od vás očekává, jaké situace a problémy budete řešit. Teprve když toto uděláte a stále budete mít o pozici zájem, odpovězte.

 

3. Napište průvodní dopis

Průvodní dopis je pár řádků, které připojíte ke svému životopisu, když reagujete na pozici. Je to jedna z nejzásadnějších součástí vaší přihlášky. Proč? Protože v průvodním dopise se vlastně zaměstnavateli představujete. Mnoho lidí jen pošle životopis bez jediného řádku. A personalisté se potom mohou jen dohadovat. Reaguje opravdu na naši pozici? Nespletl se? Vždyť životopis našim požadavkům moc neodpovídá… Proč nám k tomu něco nenapíše?

Když nenapíšete průvodní dopis, je to stejné, jako byste se personalistovi vřítili do kanceláře bez pozdravu, hodili na stůl životopis, beze slova se otočili na patě a odešli. Průvodní dopis je tedy rámec, do kterého zasazujete svou žádost o danou pozici.

Věnujete-li přípravě své odpovědi nějaký čas, firma i pozice se vám vryjí do paměti. Budete pak působit profesionálně, připraveně a dáte najevo svůj zájem. Vaše šance na osobní setkání se výrazně zvýší.

 

Zdroj: jobs.cz

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.