Během pohovoru se personalista snaží zjistit co nejvíce o vás – o vašich zkušenostech,
Příprava na pohovor
Jak se říká, štěstí přeje připraveným a u pohovorů to platí na 100 %.
Zjistěte si, kde firma sídlí a najděte si ideální cestu (MHD, auto, vlak). Počítejte s tím, že na recepci firmy byste měli být přibližně 5 – 10 minut před domluvenou schůzkou.
Během přípravy je dobré se ještě jednou podívat na znění inzerátu a váš životopis. Popřemýšlejte, kde vy sami vidíte propojení. Dalším bodem přípravy je pročtení firemního webu. V případě, že ve společnosti pracuje někdo z vašich známých, vyzpovídejte ho.
Oblečení, ve kterém půjdete, se může zdát nedůležité. Jenže nezapomínejte, že lidé dají na první dojem a personalista je také člověk. Oblečení by mělo být čisté a vybrané s ohledem na firmu a pozici, na kterou se hlásíte.
Během pohovoru
Nervozita stoupá každou minutou, která vás přibližuje k pohovoru. Nebojte se, je to normální. I s nervozitou nezapomeňte základy slušného vychování. Ideálně ještě před vstupem do budovy vyplivněte žvýkačku a vypněte nebo alespoň ztlumte mobil.
Od první chvíle, co vstoupíte do budovy, se snažte usmívat, mluvte dostatečně hlasitě a snažte se o přiměřené podání ruky (žádná leklá ryba, ani železná pěst). Také řeč těla je důležitá. Seďte na židli vzpřímeně s nohama u sebe, gesta používejte přiměřená a dívejte se druhým do očí.
Během pohovoru aktivně personalistovi naslouchejte, zodpovídejte jeho otázky (samozřejmě ne ty diskriminační jako je počet dětí, rodinný stav, sexuální orientace, náboženské vyznání atd.) a klaďte ty, které vás zajímají. Snažte se častěji odpovídat rozvitými větami než jen „ano“ a „ne“.
Při zodpovídání otázek na bývalé zaměstnaní, šéfa, kolegy se vyvarujte kritiky a pomluv. Personalisté si představí, jak byste mohli za pár let mluvit o nich.
Otázka na finanční očekávání se většinou objevuje ke konci pohovoru a měl by ji první vyslovit personalista. Vy se na tuto otázku připravte a odpovídejte co možná nejkonkrétněji.
Po pohovoru
Až se za vámi zavřou dveře místnosti s personalistou, zamyslete se nad tím, jak na vás působili lidé, se kterými jste se setkali, prostředí, komunikace.
Personalisty většinou potěší, když jim den, dva po pohovoru napíšete e-mail s poděkováním za setkání. Nesnažte se ale po e-mailu vymámit informaci o tom, jak to s vámi „vypadá“.
Většinou se výsledek dozvíte během týdne, maximálně dvou. Pokud byl pohovor úspěšný, mohou vás čekat další kola pohovorů.
Na co se vás nejspíš budou ptát?
- Proč se ucházíte o práci právě u nás?
- Co očekáváte od změny zaměstnání?
- Proč odcházíte z dosavadní práce?
- Jaká byla vaše pracovní náplň a zodpovědnosti v posledním zaměstnání?
- Jak vypadal váš typický pracovní den?
- Co vidíte jako svůj největší přínos pro naši společnost?
- Proč bychom právě vás měli vybrat na tuto pozici?
- Jak vaše vzdělání koresponduje s požadavky na pozici?
- Jaké si představujete finanční ohodnocení?
- Kdy můžete případně nastoupit?
Na co se zeptejte vy
Během pohovoru se personalista může uchazeče zeptat: máte na nás nějaké otázky? Je dobré si alespoň jeden dva dotazy připravit:
- Jedná se o nově vytvořenou pozici?
- Je-li pozice obsazována znovu, z jakého důvodu se uvolnila?
- Jaká jsou klíčová kritéria úspěšné práce na této pozici?
zdroj: Jobs.cz