48% firem nabírá, z home office se stal "nový normál"
Nejhorší vlna koronakrize je pryč a nás zajímalo, jak tato sdílená zkušenost zahýbala světem práce. Ptali jsme se lidí i zaměstnavatelů a zjišťovali, jak na tom aktuálně jsou a co čekají do budoucna. Shrnout by se to dalo asi tak: z tohoto náročného období se budeme všichni ještě nějakou dobu sbírat. Zároveň se ale zatím zdá, že negativní dopady nejsou tak šílené, jak se ještě v březnu zdálo.
Jarní facka pro trh práce
Atmosféra na trhu práce letos na jaře pěkně zhoustla. Po šesti letech neuvěřitelného růstu, kdy firmy měly problém sehnat nové lidi a kdy byli uchazeči svým způsobem „na koni“, přišla ze dne na den obrovská nejistota.
Z našeho výzkumu vyplývá, že situace kolem koronaviru zhruba čtvrtině lidí zkomplikovala pracovní život. Potýkali se s dočasným výpadkem práce nebo o ni bohužel úplně přišli. Dotazování probíhalo v polovině března a pak v polovině května, protože jsme chtěli porovnat, jak se situace vyvíjí.
Z některých čísel nám bylo upřímně smutno. Vzrostl třeba počet lidí, kteří řešili výpadek příjmů. V březnu vydělávalo stejně jako před krizí 62 % lidí, ale v květnu už jen 42 %. Právě v tomhle je současná krize tak náročná. Negativní dopady nepřicházely postupně, aby bylo možné se na ně adaptovat, ale udeřily ze dne na den.
Ale jsou tu i dobré zprávy
Z našich květnových dat ale plynou také pozitivní zjištění. Život v mnoha firmách se vrací do normálu a lidé vidí, že se s nimi pořád počítá. Obavu o ztrátu práce nyní pociťuje méně zaměstnaných než v březnu, kdy bylo všechno v mlze nejistoty.
V kancelářích už zase zvoní telefony a hučí kopírky. V březnu pracovalo převážně z domova 19 % lidí, v polovině května to bylo 13 %. Firmy již také stáhly nemalou část zaměstnanců z neplaceného volna, režimu ošetřovného nebo tzv. překážek, což bylo v březnu a dubnu častou reakcí na vyhlášení karantény.
Polovina firem nabírá nové lidi
Zajímal nás také pohled zaměstnavatelů, proto jsme ještě v květnu udělali další průzkum. Co jsme zjistili? Je pravda, že firmy nabírají méně než před krizí, takže příležitostí ubylo. Během května firmy obsazovaly o 52 % méně pozic než ve stejnou dobu před rokem.
Ale v celkovém pohledu: 48 % firem i nyní hledá nové lidi, což vzhledem k okolnostem není vůbec špatné skóre. Pozitivní je, že chtějí navázat především dlouhodobou spolupráci: 86 % nabídek zní na hlavní pracovní poměr. Jedna ze čtyř firem, které aktuálně nabírají, poptává stejně nebo i více lidí než před krizí. Situace tedy pořád není jednoduchá, ale také není jednoznačně pouze negativní.
https://www.jobs.cz/poradna/uploads/2019/06/graf_jobs2.png" alt="" width="1200" height="721" />
Z koronaviru se bude český trh práce ještě nějakou dobu sbírat. Jak vyplývá z našich dat, 27 % společností bude letos ještě propouštět. Většina firem si nicméně plánuje zachovat stávající počty zaměstnanců. Menší část zaměstnavatelů pak bude více nabírat.
» Podívejte se na nové nabídky práce
Běžnější home office a online vzdělávání
Před krizí se často mluvilo o flexibilitě. Například o tom, že hodně lidí chce pracovat občas z domova, ale ne všichni zaměstnavatelé jsou ochotni to umožnit. Koronavirus v uplynulých dvou měsících zajímavým způsobem ukázal, jak rychle se dá přejít z „to nejde jen tak“ na „musí to jít zítra“.
Manažeři v březnu poslali své lidi hromadně na home office a často ke svému údivu zjistili, že efektivita práce nejen nepoklesla, ale často naopak vzrostla. Ukázalo se, že lidé dokázali v nečitelné situaci improvizovat a odvádět stejně dobrou nebo i lepší práci. Vnímání home office se proto v nejbližší době hodně změní. Místo benefitu za odměnu se z něj stane běžná alternativa, jak trávit pracovní den.
Náš výzkum konkrétně ukázal, že třetina zaměstnavatelů plánuje home office zavést častěji než před krizí. Stejný podíl firem hodlá více šlápnout do digitalizace. A čtvrtina zaměstnavatelů nyní vidí větší smysl v tom vzdělávat zaměstnance online.
Děkujeme i za váš pohled na věc
Průzkum mezi uchazeči jsme mohli uskutečnit i díky odpovědím některých z vás. Dotazník jsme posílali v březnu a květnu naším newsletterem. Děkujeme, že jste se zapojili a podělili se s námi o vaši zkušenost a pohled na věc.