Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Proč je riskantní nechat se zlákat?

 Odejít ze zaměstnání, v němž člověk strávil několik let, nebývá jednoduché. Zvlášť, když ho přemlouvají a vytahují z rukávu různá lákadla v podobě vyššího platu nebo služebního nadupaného auta. Vyplatilo by se kývnout a zůstat?

Měnit zaměstnání je trochu jako měnit životního partnera nebo bydlení. Je to poměrně závažný krok a když už se k němu člověk odhodlal, měl k tomu pádné důvody. Ty mohou být různé.

Třeba cítil, že už se nikam neposouvá, jeho práce je vesměs rutinní a že by potřeboval nové výzvy, které ho motivují. Také se mohlo stát, že se ve firmě změnilo vedení, které ji nyní kormidluje nežádoucím směrem. Anebo podnik propustil zaměstnance a přibyla práce, aniž by se to odrazilo na odměně, ať už  finanční, nebo alespoň v podobě pochvaly a uznání. 

 

Více peněz a vyšší postavení

Zkrátka důvody, proč jste přijali nabídku jinde a rozhodli se od svého dosavadního zaměstnavatele odejít, nebyly malicherné. Jenže jste s odchodem vyrukovali u šéfa a ten přešel do „protiútoku“ – vytasil se s protinabídkou.

Je v ní plat, o kterém jste si nikdy nepředstavovali, že byste ho mohli dostat. Nebo home office kdykoliv si jen budete přát, ačkoliv dosud o něj člověk musel žádat a nechat si ho složitě schvalovat. Anebo obojí a ještě k tomu povýšení. V takové chvíli je lehké propadnout dojmu, že přišla určitá satisfakce, firma si mě jako zaměstnance přece jenom váží, a proto má cenu zůstat. Opravdu?

 

Sepište si to

Základní otázka zní, jestli se všemi lákadly, která na vás ve firmě zkoušejí, zmizí důvody, kvůli nimž jste se rozhodli odejít. A odpověď zní většinou ne. Co vás před pár týdny nebo měsíci přimělo k pročítání nabídek a obesílání zaměstnavatelů? Vykompenzuje tyto důvody vyšší plat a/nebo vyšší „frčka“ ve firmě? Služební auto nebo neomezený home office?

Těžko. Jen teď budete kvůli vyšší funkci, platu a dalším výhodám toho všeho více součástí a o to těžší bude odejít někdy v budoucnu, až si naplno uvědomíte, že vaše nespokojenost, zatlačená na chvíli do pozadí, se zase dere vzhůru.   

Nejlepší je proto vzít si papír a sepsat si, proč jste se rozhodli k odchodu. Když si vše pořádně sesumírujete sami pro sebe, budete lépe argumentovat šéfovi nebo i dalším nadřízeným ve firmě, až s nimi budete jednat o vašem odchodu. Dodá vám to jistotu a nebudete tolik podléhat momentálním reakcím a pocitům.

 

Bez tebe jsme nahraní

Ostatně firmy, které jsou prozíravé, se o své zaměstnance starají průběžně. Zjišťují, co jim chybí ke spokojenosti, zavádějí pro ně různé programy a řeší i jejich individuální požadavky. „Probudit se“ a projevovat zájem ve chvíli, kdy zaměstnanec odchází, není zrovna promyšlená strategie.

TIP: Podle našeho výzkumu naprostá většina (66 %) lidí, kteří měnili v posledních 12 měsících práci, uvedla, že to byla změna k lepšímu. Jako změnu k horšímu vnímá přechod do jiného zaměstnání pouze 9 % dotázaných. A máme i dalšízajímavá data z pracovního trhu.

Tím méně, pokud přemlouvání zavání vydíráním: „Teď začínáme dělat na té zakázce, o kterou jsme tak usilovali. Přece neodejdeš a nenecháš nás v tom.“ Nenechte se podobnými argumenty zviklat. Firma měla pravděpodobně dostatek času, aby si uvědomila, kdo je pro pro ni klíčovým zaměstnancem a koho by byla škoda ztratit. Pokud vaši práci, ačkoliv byla tak stěžejní, jak teď tvrdí, brala dosud jako samozřejmost, nemusíte mít při odchodu výčitky svědomí.

 

Dobré vztahy přetrvají

Navíc zdravě sebevědomý zaměstnavatel chápe, že lidé potřebují čas od času změnu. I když je u nich vyloženě nic neužírá. Člověk není stroj, potřebuje se vyvíjet, poznávat nové prostředí, úkoly, lidi. Á propos – když už jsme u lidí. Přátelské vztahy, které člověk s kolegy navázal, mohou být také silným „držákem“ u stávajícího zaměstnavatele. Mějte však na paměti, že o tyto vztahy nemusíte přechodem k jinému zaměstnavateli přijít. Pokud jsou opravdu srdečné, přežijí i váš odchod.

 

Zdroj: Jobs.cz